fbpx

Kupno Własnej Domeny – Co trzeba wiedzieć, żeby nie żałować?

Każda osoba, która posiada lub planuje założyć w przyszłości własną stronę internetową, sklep lub nawet bloga będzie musiała kiedyś zmierzyć się nie tylko z wyborem domeny, ale również z wyborem jej rejestratora. Co powinniśmy wiedzieć o domenach, jak wybrać najlepszą domenę oraz na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas ich rejestrowania? W tym kompleksowym poradniku znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje na temat domen i ich rejestracji.

Cena Rejestracji i Przedłużenia Polskiej Domeny .pl

Nazwa RejestratoraRejestracja [zł]Przedłużenie [zł]
gnum.pl
9,89
39,99
microhost.pl
9,89
40,2
seohost.pl
9,89
40,2
ovh.pl
9,99
40,64
vipower.pl
11
41
forpsi.pl
9,9
45
masternet.pl
12
45
lonic.pl
12
46
wordkom.pl
10
48
iswift.pl1248
domenyhost.pl
49
49
netmark.pl
14
49,9
hrd.pl
10
50
nazwa24.pl
10
50
ovl.pl
12,2
50
swits.pl
40
50
hitme.pl
13,65
54,12
fullnet.pl
11
55
neteasy.pl
12
55
netwave.pl
12
55
szybki-serwer.pl
10
55
hostmark.pl
12,5
55
unixstorm.org
15
55
hostname.pl
12,5
56,25
atthost.pl
11,37
58,53
firehost.pl
9,76
58,54
hostinghouse.pl
19
59
aftermarket.pl
14,95
59,95
progreso.pl
10
60
webserwer.pl
20
60
laohost.pl
23,58
64,23
idhosting.pl
15,45
64,23
eboss.pl
8,94
64,23
zenbox.pl
10
64,63
xip.pl
8
65
a24.domeny.pl
9,95
69
domeny.tv
9,9
69
futurehost.pl
0
69
hekko.pl
9,95
69
hostit.pl
11
69
linuxpl.com
12
69
najtanszedomeny.pl
9,9
69
proserwer.pl
19
69
domainhost.pl
24,9
69,9
domeno.pl
9,99
69,99
jchost.pl
9,99
69,99
iq.pl
10
70
webd.pl
12,11
70
webio.pl
10
70
expro.pl
9,9
70
dhosting.pl
0,81
75
sprintdatacenter.pl
10
75
adresik.pl
9,9
78
d2.pl
19
79
ddr.pl
19
79
host247.pl
29
79
kylos.pl
10
79
cal.pl
8,9
80
webmedia.com.pl
15
80
provider.pl
10
80
wer.pl
11,38
80,49
pagemaster.pl
85
85
uti.pl
18
85
eniteo.pl
9,9
88
dinfo.pl
9,9
89
dja.pl
29
89
hostingfirmowy.pl
19
89
nazwadomen.pl
9,5
89
superhost.pl
4,9
89
easyisp.pl
19
89
abcdomeny.waw.pl
12
90
lh.pl
10
90
panel.dih.pl
9,99
90
premium.pl
10
90
wizja.pl
40
90
rejestracja-domen24h.pl
12
98
cmhost.pl
15,95
98,95
domeny.itl.pl
12
99
hostedby.pl
25
99
ibe.pl
0,05
99
wirtualne.pl
11
99
rejestracjadomen.pl
10
99
blink.pl
9,95
99,99
domeny.pl
9,95
99,99
kei.pl
0
99,99
ogicom.pl
9,95
99,99
az.pl
9,9
100
domenyinternetowe.com
13,53
100
home.pl
9,9
100
nazwa.pl
0
100
nq.pl
15
100
o12.pl
9,99
100
strefa.pl
9,9
100
mediasoft.com.pl
9,9
102
godaddy.com
1,23
110,69

Wszystkie podane kwoty są cenami netto (należy doliczyć 23% VAT)

Teoria - Wszystko o Domenach w Jednym Miejscu

Zakładanie swojego miejsca w sieci nie jest dziś już tak bardzo skomplikowane, jak jeszcze parę lat temu, jednak nadal laikowi może spędzać sen z powiek. Nie każdego początkującego właściciela strony www stać na to, by zatrudnić informatyka, który zajmie się problemem za nas. Zwykle na początku musimy wszystko ogarnąć sami. Tu potrzebna jest wiedza i umiejętności.

Ten poradnik powstał z myślą o Was, czyli o początkujących właścicielach stron www. Znajdziecie tu wszystkie niezbędne informacje, z którymi dobrze jest się zapoznać, podczas planowania swojego miejsca w sieci. Mieć domenę i spać spokojnie? Brzmi nierealnie? Z tym kompleksowym poradnikiem to już nie problem! Znajdziecie tutaj wyczerpujące odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

  1. Co to jest domena? 
    Znajdziecie tu parę podstawowych informacji o domenie, o jej nazwie, rozszerzeniach, subdomenach i sposobach na cwaną konkurencję, która chętnie pożerowałaby na naszym sukcesie.
  2. Dlaczego warto mieć własną domenę?
    Poznacie najważniejsze korzyści, jakie płyną z posiadania własnej domeny i zapragniecie posiadać swoją już teraz. 🙂
  3. O czym warto pamiętać przy wyborze nazwy domeny?
    Omówimy najważniejsze zasady, które dobrze jest uwzględnić wybierając nazwę swojej domeny. Wiesz, że domena jest jak tatuaż? Wybierz ją mądrze!
  4. Rejestracja domeny czy rynek wtórny?
    Abonentem domeny można stać się na dwa sposoby. W tym rozdziale porozmawiamy o tym, kiedy warto wybrać się do rejestratora, a kiedy na giełdę domen. Dowiemy się również, jak sprawdzić, czy domena jest wolna oraz do kogo ewentualnie należy i… kiedy wygasa 🙂
  5. Pułapki i haczyki przy rejestrowaniu domeny – na co powinniśmy szczególnie uważać?
    Tu będzie o super-hiper-wspaniałych-promocjach, nieczytaniu regulaminów i chytrych liskach, które na tym korzystają. Zastanowimy się również nad tym, czy tanie zawsze jest gorsze.
  6. Czym różni się cesja od transferu?
    Szerzej omówimy, czym różnią się te dwie definicje, często bowiem stosowane są zamiennie, przez co wielu z nas wprowadzanych jest w błąd i dezorientację.
  7. Jak przenieść domenę do nowego rejestratora?
    Tu znajdziecie ogólne informacje o przenoszeniu domeny, o formalnościach, których trzeba pilnować i błędach, które mogą się pojawić. Poznacie tu również rejestratora, którego szczerze polecam i nawet opowiem Wam, dlaczego go polecam 🙂 Pokażę również, w jaki sposób w 4 prostych krokach można przenieść swoją domenę do tego rejestratora.

Co To Jest Domena?

Zapewne doskonale wiecie, że każdemu urządzeniu, które jest podłączone do sieci nadawany jest unikalny adres IP. Służy on komputerom głównie do wyszukiwania i identyfikowania siebie nawzajem w sieci. Adres IP złożony jest z bardzo długiego ciągu liczb – dla komputerów szufladkowanie przy wykorzystaniu IP nie stanowi problemu. Dla przeciętnego człowieka byłaby to niesamowicie trudna forma adresowania. Wyobrażacie sobie wpisywanie z pamięci ciągu cyfr, żeby dostać się do internetowego sklepu z butami? Stąd właśnie wzięły się domenySą one bardziej przyswajalnym dla ludzi sposobem adresowania serwerów, na których przetrzymywane są strony internetowe. Dużo łatwiej jest przecież zapamiętać adres www.estartupy.pl niż jego odpowiednik - adres IP - 195.201.170.159.

Podstawy o domenach – bez lania wody

Domena to taka etykietka, którą można przypisać do dowolnego adresu IP, czyli do dowolnego konta hostingowego (serwera). Nazwa domeny może mieć kilka powiązanych adresów IP. Nie jest ona ponadto bezpośrednio powiązana z konkretną stroną internetową, tylko z wyznaczonym miejscem na dysku. Domena to również możliwość definiowania innych usług – np. konta pocztowego, adresu strony internetowej, subdomeny czy konta FTP. Domena to najbardziej rozpoznawalna część adresu naszej strony www – powinna być przemyślana bardzo dokładnie.

Domena składa się z dwóch części:

  • nazwa główna domeny (np. tanifryzjerkrakow)
  • rozszerzenie domeny (np. .pl, .com, .eu)

Nazwa domeny, czyli co?

Nazwa domeny może być dowolną kombinacją liter, cyfr i niektórych znaków specjalnych. Oczywiście ta „dowolność” to tylko teoria – w praktyce, jak przekonacie się w następnych rozdziałach, liczy się każda literka, każda cyferka i każdy znak. Nazwę domeny wymyślamy najczęściej sami lub zlecamy firmie, która się tym zajmuje. Nazwa może nawiązywać do profilu naszej działalności, nazwy firmy, jej właściciela czy wydarzenia, które chcemy promować

Nazwę domeny musimy zarejestrować, zanim będziemy mogli z niej korzystać. Co więcej – przed rejestracją musi ona być wolna! Każda nazwa domeny jest bowiem unikalna i może być przypisana do tylko jednej strony internetowej. Nie działa to jednak w drugą stronę - ta sama strona internetowa może mieć kilka różnych domen – pamiętajmy o tym.

Co po kropce? O co chodzi z tymi rozszerzeniami?

Każda nazwa domeny musi zawierać rozszerzenie. Zastanawiasz się, jakie rozszerzenie wybrać i jakie to może mieć znaczenie? Rozszerzenie domen może wskazywać zasięg działalności (.pl) oraz czasem charakter działalności (.gov). Do najbardziej popularnych rozszerzeń w Polsce należą rozszerzenia .pl,com.pl (dla firm działających wyłącznie na obszarze naszego kraju) oraz.com i .eu (dla firm również z zagraniczną grupą docelową). Rozszerzenia możemy podzielić na: 

  • międzynarodowe (.eu, .com)
  • narodowe (.pl, .fr, .de)
  • funkcjonalne (.edu - dla instytucji edukacyjnych, .org - dla organizacji, .net - dla firm związanych z siecią Internet, .gov – dla instytucji rządowych, .biz – instytucje finansowe, info – strony informacyjne)
  • regionalne (.wroclaw.pl, .bieszczady.pl)

Jak już na etapie rejestracji domeny przechytrzyć konkurencję?

Jak już wiesz, nazwę domeny używamy w połączeniu z danym rozszerzeniem, np. (…).pl,(…).com,(…).net itd. Jeśli rozważasz zakup domeny z danym rozszerzeniem, pomyśl również o zapobiegawczym wykupieniu pozostałych, popularnych rozszerzeń do Twojej nazwy głównej. Dlaczego warto pomyśleć o tym już na etapie planowania domeny?

  • Dobrze wiemy, że konkurencja nie śpi i tylko czeka na okazję – jeśli Twoja strona będzie popularna, ktoś może chcieć na tym skorzystać. Ty będziesz mieć stronę naprawatelewizorow.pl, a ktoś inny wykupi domenę naprawatelewizorow.com. Część Twojego ruchu może nagle przejść na konkurencję.

  • Zapobiegawcze wykupienie innych rozszerzeń pozwoli Ci uniknąć w przyszłości również ewentualnej dezorientacji klientów, gdy przez pomyłkę wpiszą nazwę Twojej strony z innym rozszerzeniem i trafią do konkurencji.

  • Ruch i dezorientacja klientów to jedno, a popsuta reputacja to drugie. Zdarzyć się przecież może, że konkurencja będzie miała fatalną obsługę klienta, wirusa na stronie lub przekierowanie na strony porno – nie chcesz chyba, żeby kojarzyli z tym Twoją działalność? Uwierz mi – jak ktoś raz narobi sobie porządnego bałaganu w komputerze wirusem, nie będzie się potem zastanawiał, czy wszedł na stronę (…).pl czy (…).com – po prostu wybierze inną stronę – tak na wszelki wypadek. Każdy z nas tak by zrobił – Ty również.

Są jeszcze subdomeny

Subdomena jest tak jakby osobną domeną wydzieloną z domeny wyższego poziomu (domeny matki). Najczęściej tworzymy je po to, aby wydzielić pewną część serwisu. Jeśli planujesz uruchomić serwis internetowy poświęcony bankowości na domenie bankier.pl, możesz również stworzyć subdomeny, aby wydzielić osobne działy które mogą być osobnymi zupełnie stronami, pracującymi na innych platformach i obsługiwane przez inne zespoły na przykład forum.bankier.pl, blog.bankier.pl czy sklep.bankier.pl. Za pomocą subdomen możesz też na przykład oznaczyć oddziały lokalne swojej działalności. Przy większych firmach pomaga to utrzymać porządek i poprawić strukturę organizacji.

Ka