fbpx
Jak Wybrać Hosting Współdzielony

Hosting Współdzielony jest najpopularniejszym rozwiązaniem hostingowym na całym świecie. Ogromna ilość dostępnych ofert na rynku często sprawia klientom problemy, ponieważ dla większości z nich technologie i rozwiązania internetowe to nowość. Zazwyczaj nie wiedzą oni, jak wybrać hosting, bo nie wiedzą na co zwracać uwagę przy wyborze dobrego pakietu hostingowego.

Przede wszystkim należy pamiętać, że obfitość różnych parametrów (do tego bez ograniczeń), oferowanych przez firmy hostingowe, nie oznacza, że ich usługa będzie najlepsza dla Ciebie. Oczywiście, najlepiej byłoby skonsultować się z webmasterem, który wyjaśniłby, jakie funkcje będą Ci potrzebne w Twoim projekcie. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, czytaj dalej, aby zrozumieć niektóre kluczowe fakty dotyczące hostingów współdzielonych i wybrać odpowiednie rozwiązanie dla Ciebie.

Poniżej przedstawiam listę kilku, zasadniczo kluczowych elementów każdego planu hostingowego, wraz z wyjaśnieniem, co to jest i czego szukać w idealnym planie.

Przedłużenie-Prawdziwa Cena Hostingu

Cena to “parametr” który tak naprawdę powinien być najmniej istotny, przy wyborze firmy hostingowej, ale warto o nim tutaj wspomnieć, bo to nim jesteśmy najbardziej zwodzeni. Przeważnie nie mamy czasu na czytanie długich i nudnych regulaminów, więc niektóre firmy sprawnie to wykorzystują.

  • Cena to jedno, ale to przedłużenie determinuje prawdziwy koszt hostingu. Nigdy nie sugeruj się ceną jaką widzisz na stronie głównej. W większości przypadków, to cena promocyjna, obejmująca tylko pierwszy rok korzystania z konta. Za kolejne lata zapłacisz cenę przedłużenia usługi hostingowej. O dziwo, może się ona różnić od ceny promocyjnej nawet kilkaset razy, tak… kilkaset (100, 200, 600… razy więcej).Czasami szczegółowy cennik usług nie jest tak łatwo znaleźć, ale spokojnie, gdzieś jest na pewno i uwierz mi, warto się trochę wysilić.
  • Dlaczego uważam, że kierowanie się głównie ceną to niezbyt dobry pomysł? Dlatego, że każdy biznes musi jakoś zarabiać pieniądze, żeby funkcjonować, wiadomo. Jeżeli firma ma nieprzyzwoicie niskie ceny, to albo sobie odbije na przedłużeniu usługi, albo przytnie na czymś innym… Będą oszczędzać na sprzęcie, na personelu (wsparcie techniczne), albo bezpieczeństwie, jak nie od strony oprogramowania to serwerowni (systemy monitoringu, antywłamaniowe, przeciwpożarowe, wentylacyjne itp.). Jeśli nie “przycinają” i nadal są tani, to pytanie jak długo będą w stanie przetrwać na rynku (a konkurencja bywa brutalna).

Nie zrozum mnie źle, nie sugeruję, że tanie hostingi są złe… Na pewno znajdziesz coś taniego i dobrego, ale trzeba uważać z tym oszczędzaniem, bo “chytry dwa razy traci”...

  • Nie zapominaj o domenach! Jeśli planujesz kupić domenę u dostawcy swojego hostingu, to pamiętaj, że polityka cenowa w przypadku domen wygląda niestety dokładnie tak samo jak w przypadku kont hostingowych - czyli szukamy szczegółowego cennika usług i sprawdzamy koszt przedłużenia domeny na kolejne lata, bo może się okazać, że pomimo niższej ceny za hosting, wcale nie musi być taniej niż u konkurencji, jeśli doliczymy do tego koszt domeny.
    Koszt domeny dla dostawcy hostingu to 10 zł netto za rejestrację i 40 zł netto za przedłużenia, wszystko powyżej tych kwot, to marża. Średnia cena przedłużenia domeny to około 70 zł netto.
    Pamiętaj, że domenę możesz zarejestrować obojętnie gdzie i przekierować na hosting. Jest to lepsze rozwiązanie w przypadku, gdy hosting okaże się kiepski i będzie trzeba przenieść stronę. Jeśli interesują Cię domeny, to zobacz mój artykuł wyczerpujący temat domen i tego, co warto wiedzieć przy wyborze własnej domeny

Pojemność hostingu-Przestrzeń na dysku

Często zdarza się, że firmy hostingowe oferują ogromną ilość powierzchni na dysku. Nie daj się zwieść dużym liczbom ;). Jeśli chcesz prowadzić Blog z obrazami wysokiej jakości na swojej stronie, najprawdopodobniej wystarczy Ci zaledwie kilka gigabajtów (GB) pamięci.

Ważniejsze od ilości miejsca jest rodzaj dysków! Lepiej wybrać konto hostingowe o mniejszym dysku SSD, niż konto hostingowe o dużej pojemności, ale na dysku HDD.

Filmy publikowane na stronie internetowej powinny być hostowane na zewnętrznych serwisach, takich jak YouTube, Vimeo albo Wistia. Są to serwisy dużo lepiej zoptymalizowane do tego celu. Dlatego filmów nie bierze się pod uwagę szacując ilość potrzebnego miejsca na stronę internetową.

Sprawdź czy powierzchnia skrzynek pocztowych jest wliczona w powierzchnię całkowitą konta hostingowego (przeważnie tak jest). Zastanów się jak dużo wiadomości wysyłasz/otrzymujesz i czy wiadomości te zawierają przeważnie załączniki o dużych rozmiarach? W takim przypadku trzeba się zastanowić nad większą przestrzenią dyskową konta hostingowego.

Szacowanie potrzebnej pojemności konta hostingowego

Wiadomo. Im więcej zdjęć zamierzasz umieszczać na stronie, tym więcej miejsca będziesz potrzebować. Duże i dobrej jakości zdjęcie (po odpowiedniej optymalizacji pod kątem umieszczenia na stronie internetowej) to około 0,5MB. Stąd 1GB pamięci na dysku to aż 2048 takich zdjęć!

Sama strona to zaledwie kilka MB, więc też możemy to pominąć.

Pojemność konta hostingowego w zależności od rodzaju strony internetowej

  1. Zwykła strona wizytówka - wystarczy 1 GB przestrzeni na dysku
  2. Przeciętny blog ze zdjęciami - 5 GB
  3. Blog podróżniczy (sporo dużych zdjęć) - 10 do 20 GB
  4. Sklep internetowy (zależy od ilości asortymentu i zdjęć produktów) - 10 do 30 GB

Transfer

Transfer to ilość danych, jaką odwiedzający Twoją stronę mogą pobrać z serwera w ciągu miesiąca (czasami może być podane na cały rok).

Kiedy ktoś otwiera Twoją witrynę w przeglądarce internetowej, z serwera pobierane są wszystkie teksty i multimedia znajdujące się na tej stronie. Dlatego im więcej na przykład zdjęć na stronie, tym więcej transferu będzie potrzebne. Oczywiście, w tej sytuacji ilość potrzebnego transferu będzie również rosła wraz z rosnącą liczbą odwiedzających.

Jak oszacować potrzebną ilość transferu przy wyborze konta hostingowego

Potrzebny transfer ciężko jest oszacować, ale jeśli założymy 10 000 odwiedzin na stronie miesięcznie (ilość odwiedzin w miarę popularnej strony internetowej) i że każdy odwiedzający przejrzy 5 takich artykułów, jak ten (rozmiar tego artykułu to 1,8MB), to potrzebny miesięczny transfer = 10 000 x 5 x 1,8MB =  90GB.

Na szczęście znaczna część firm hostingowych oferuje nielimitowany transfer, dlatego nie powinny się tutaj pojawić żadne problemy. Jednak, warto wiedzieć o co chodzi z tym transferem.

Przepustowość łącza Hostingu

Przepustowość to szybkość połączenia sieciowego, a nie szybkość przesyłania danych. Pomyśl o ruchu na autostradzie czteropasmowej. Gdy masz połączenie o dużej przepustowości, wielu użytkowników może jednocześnie korzystać z witryny, podobnie jak na autostradzie z otwartymi wszystkimi pasami. Połączenie o niskiej przepustowości może być równoznaczne z robotami drogowymi w godzinach szczytu, jeśli zbyt wielu użytkowników znajduje się na Twojej witrynie jednocześnie.

Firmy hostingowe oferują różne poziomy przepustowości, a Ty musisz określić, który poziom jest najbardziej opłacalny dla Ciebie w oparciu o zawartość Twojej witryny, występujący na niej ruch i sposób, w jaki użytkownicy z niej korzystają (odtwarzają filmy, oglądaj zdjęcia, kupują produkty itp.).

Up-Time Hostingu

Oczywiście chcesz, aby ludzie mieli dostęp do Twojej witryny 24/7, dlatego idealny hosting to ten z najmniejszą ilością przestojów. Większość firm hostingowych twierdzi, że wskaźnik ten wynosi 99,9%. Pomimo tych zapewnień, najlepiej sprawdzić recenzje innych użytkowników i sprawdzić jak to wygląda w rzeczywistości. Często "planowany przestój, na konserwację" nie jest uwzględniany w ich ogólnym wskaźniku przestojów tylko dlatego, że jest on zaplanowany.

Wsparcie Techniczne Hostingu

Dobre wsparcie techniczne i obsługa klienta jest krytyczne w przypadku usług hostingowych. Możesz sprawdzić wybraną firmę pod tym kątem czytając regulamin na ich stronie, czytając opinie klientów lub kontaktując się z nimi bezpośrednio, aby doświadczyć jakości ich obsługi klienta z pierwszej ręki. Czytanie opinii klientów to dobry sposób na uzyskanie szczerych odpowiedzi i zobaczenie, jak firma będzie traktować Cię, gdy będziesz potrzebować ich pomocy. Sprawdź proces zgłaszania problemów technicznych, czy musisz wysyłać je e-mailem, czy możesz z nimi porozmawiać na czacie lub zadzwonić? W jakich godzinach są oni do Twojej dyspozycji? Jak szybko odpowiadają? Sprawdź również, czy firma oferuje filmy instruktażowe, sekcję z najczęściej zadawanymi pytaniami lub forum dla klientów, jako dodatkowe środki pomocy, które mogą ewentualnie pomóc w samodzielnym rozwiązywaniu problemów technicznych.

Ilość domen i witryn internetowych

Większość firm hostingowych umożliwia tworzenie i przetrzymywanie wielu nazw domen i witryn na jednym koncie hostingowym. W ostatnich latach stało się to dość powszechną praktyką zarówno dla osób prywatnych, jak i dla organizacji. Większa ilość stron internetowych będzie wymagała więcej miejsca na dysku i mocy obliczeniowej CPU. Upewnij się, że pakiet, który wybierzesz został przygotowany specjalnie z myślą o tym, aby obsługiwać wiele witryn - dlatego niektóre firmy na przykład oferują specjalne pakiety dla deweloperów.

Certyfikat SSL

Zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer) szyfruje połączenie z Twoją stroną internetową, aby ewentualne dane osobowe przesyłane podczas wymiany informacji były chronione (szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych). Istnieją różne poziomy zabezpieczeń SSL, istnieją certyfikaty przeznaczone dla organizacji oraz bardziej podstawowe, stworzone z myślą o osobach prywatnych. W ostatnim czasie posiadanie certyfikatu SSL zyskało na wadze, ponieważ ma to wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania (lepsze SEO). Dlatego większość firm hostingowych, wprowadziło do swojej oferty darmowy certyfikat Let’s Encrypt, który jest wystarczający dla większości prostych stron internetowych. Podczas wyboru konta hostingowego należy upewnić się, że otrzymamy darmowy certyfikat SSL.

Kopie zapasowe

Kopie zapasowe (ang. backup) są niesamowicie istotnym elementem zarządzania stroną internetową. Najlepiej kiedy zarówno Ty, jak i Twoja firma hostingowa robi regularnie kopie zapasowe całej Twojej witryny. Niestety nie wszystkie konta hostingowe mają taką opcję. Jeśli zdecydujesz się na hosting, który jej nie posiada, musisz koniecznie pamiętać, aby robić je na własną rękę, ewentualnie zainstalować sobie specjalnie przeznaczony do tego program.

Konta Email

Na początek wystarczy Ci jeden, lub ewentualnie dwa profesjonalne adresy email, ale pamiętaj, że firma się rozrośnie i pewnego dnia będą potrzebne kolejne... Pomimo, że ograniczenia tylko do jednego konta email to już rzadkość, to nadal sporo firm hostingowych nakłada ograniczenia na konta e-mail, co do ich pojemności. Dodatkowo, zdarzają się również restrykcje odnośnie ilości wysyłanych wiadomości. Możliwe jest oczywiście uzyskanie adresu e-mail z nazwą Twojej witryny za pośrednictwem innych firmy, podobnie jak i większej ilości nazw domen, jednak łatwiej jest zarządzać i prowadzić marketing, jeśli masz dostęp do wszystkiego w jednym miejscu.

Panel administracyjny hostingu

Panel sterowania służy do zarządzania płatnościami, kontami e-mail, domenami, zainstalowanym oprogramowaniem, np. WordPress i innymi opcjami Twojego konta hostingowego. Jest to główny sposób interakcji z serwerem, ale niestety nie jest oferowany przez wszystkich dostawców usług hostingowych, dlatego warto się upewnić, czy jest on dostępny dla konta, które wybierzesz. Druga rzecz, na jaką warto zwrócić uwagę to układ i funkcjonalność panelu sterowania, bo mogą się one znacznie różnić w zależności od firmy.

Zaawansowani użytkownicy mogą preferować panel kontrolny, który ma łatwiej dostępne informacje o serwerze, podczas gdy początkujący mogą woleć bardziej "przyjazny dla użytkownika" układu. Istnieje wiele różnych typów paneli kontrolnych i nie wszystkie obsługują tego samego rodzaju oprogramowanie lub język skryptowy.

Język skryptowy PHP

Jest to język programowania, który większość firm hostingowych używa na swoich serwerach do tworzenia stron internetowych. Osoby posiadające wcześniejsze doświadczenie techniczne mogą preferować użycie jednego z wielu innych języków skryptowych. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, pamiętaj, że hosty internetowe nie obsługują wszystkich języków skryptowych. Zawsze dokładnie sprawdź, czy dostawca usług hostingowych może obsługiwać dowolny język i oprogramowanie, z których chciałbyś skorzystać. Jeżeli pozostajesz już przy PHP (jak zapewne zdecydowana większość z nas) to warto upewnić się, że wybrana przez Ciebie firma będzie miała zainstalowaną najnowszą wersję PHP.

Aktualne wersje PHP możesz sprawdzić na oficjalnej stronie projektu.

Dlaczego jest to takie ważne? Chodzi o kwestie bezpieczeństwa Twojej strony internetowej. Dlatego, jeżeli firma hostingowa nie posiada najnowszych wersji PHP, to raczej bym jej nie polecał. Pamiętaj też, że nawet jeśli firma ma najnowszą wersję PHP, to nie koniecznie będzie ona ustawiona jako domyślna, dlatego może być konieczne ręczna zmiana na najnowszą (w panelu sterowania konta hostingowego), albo wystarczy poprosić o to dział techniczny.

Ilość Unikalnych Użytkowników (UU)

Niektóre firmy hostingowe nakładają dodatkowo limity na maksymalną ilość unikalnych wizyt (lub unikalnych użytkowników) na naszej stronie internetowej. Jest to robione, by kontrolować ruch na poszczególnych kontach hostingowych (stronach internetowych) i zapobiegać sytuacjom, gdzie jedna strona o dużym ruchu obciąża serwer, obniżając mocno wydajność pozostałych stron na tym samym serwerze (patrz wady hostingów współdzielonych). Dzięki limitom odwiedzin, strona taka zostanie zablokowana po przekroczeniu limitu, a jej właściciel będzie zmuszony przenieść się na mocniejszy serwer, gdzie nie będzie szkodził pozostałym użytkownikom hostingu.

Limit Unikalnych Użytkowników (UU) 5 000 (5k) miesięcznie w zupełności wystarczy na pierwszy rok istnienia bloga.

Przekroczenie limitów hostingu

W szczegółowym opisie technicznym każdego konta hostingowego powinniśmy mieć możliwość sprawdzenia dokładnie, jakie limity będą nas obowiązywały, decydując się na dany pakiet. Powinny znajdować się tam informacje na temat maksymalnego obciążenia procesora, maksymalnej ilości dostępnej pamięci RAM, maksymalnej ilości uruchomionych jednocześnie procesów, itp.

Limity te, jak już wspomniałem wcześniej, są po to, aby jedna mocno obciążona strona nie mogła psuć jakości usługi innym klientom, mającym swoje konta na tym samym serwerze. Oczywiście nie załatwia to całkowicie problemu, a jedynie pomaga w ograniczaniu szkodliwych efektów, bo gdy na jednym serwerze upchnie się zbyt wiele kont, to nawet limity nie pomogą (patrz “przycinanie” kosztów…).

Wszystko fajnie, wiesz już, że są limity i po co one są, ale skąd wiadomo czy je przekraczamy?

No właśnie…

Gdy przekroczysz któryś z limitów, Twoja strona po prostu przestanie działać do momentu, aż limity zostaną odnowione.

Na pewno zauważysz to na wykresie Google Analytics, gdy nagle spadnie Ci mocno liczba odwiedzających, ewentualnie jeśli dobrze wybierzesz firmę hostingową, to ta wcześniej Cię uprzedzi, że “jedziesz już na rezerwie”.

Co robić, gdy dobijemy limitu? Zależy, czy zdarza się to notorycznie, czy tylko sporadycznie. Można się przenieść na inny pakiet hostingowy z wyższymi limitami, albo spróbować zoptymalizować stronę. Warto spróbować wtedy podpytać firmę hostingową, może będą w stanie coś podpowiedzieć i zlokalizować przyczynę problemów.

W tym miejscu muszę pochwalić nowatorskie rozwiązanie, jakie wprowadziła na rynek firma hostingowa dhosting.pl:

Zachowanie się serwera podczas symulacji wzmożonego ruchu na stronie z elastycznym hostingiem.
Zachowanie się serwera podczas symulacji wzmożonego ruchu na stronie z elastycznym hostingiem.

Oferują oni elastyczny hosting internetowy - amy tam w panelu administracyjnym dostęp do wykresów wydajności naszego konta, więc widzimy w czasie rzeczywistym jak daleko nam do przekroczenia limitów. Natomiast jego elastyczność polega na tym, że nasze limity są “naciągane”, jeżeli wystąpi taka potrzeba - możemy doładować konto prepaid jakąś kwotą (jak telefon na kartę) i gdy na naszej stronie wystąpi wzmożony ruch, to nie zostanie ona wyłączona, tylko zostaną chwilowo podniesione limity, a firma dhosting.pl pobierze z konta za to niewielką opłatę.

Myślę, że jest to świetne rozwiązanie, na przykład dla sklepów eCommerce. Zazwyczaj przeprowadzają oni regularnie różnego rodzaju kampanie reklamowe. Po uruchomieniu takiej kampanii odnotowują oni nagle spory ruch na stronie, ale tylko chwilowo...

Najważniejsze parametry hostingu-jak wybrać hosting współdzielony
Spis Treści
chevron-down
Share via
Copy link