Najlepszy Hosting www

Jak wybrać najlepszy hosting www

Hosting ma wpływ na prędkość strony internetowej, a Google w swoich wynikach wyszukiwania niechętnie pokazuje wolne strony. Mało wyświetleń, to mniej klientów, czyli przyszłość Twojego biznesu zależy poniekąd od jakości wybranego hostingu www!

Z tego artykułu dowiesz się jak wybrać najlepszy hosting www dla Twojej strony i na co zwracać największą uwagę przy doborze hostingu w zależności od rodzaju strony internetowej.

Google nie lubi powolnych stron internetowych
Wolne strony internetowe obrywają w rankingach.

Dobierzemy Ci hosting na miarę, tak żeby bez przepłacania Twoja strona była szybka, a wyszukiwarki internetowe chętnie ją wyświetlały w wynikach wyszukiwania.

Czy można mi zaufać w temacie hostingu www?

Jako Web Developer z wieloletnim stażem w tworzeniu stron internetowych, chcąc nie chcąc miałem do czynienia z wieloma różnymi firmami hostingowymi na przestrzeni lat.

Nie lubię przepłacać, ale lubię dobrą jakość – dlatego studiuję temat dogłębnie, aby podjąć możliwie najlepszą decyzję

Jako YouTuber natomiast, na potrzeby mojego kanału przeprowadzam regularnie testy różnych hostingów www i pokazuję na filmach jak je obsługiwać. Podczas tworzenia tych poradników widzę zalety, wady oraz różnice pomiędzy poszczególnymi hostingami.

Przykład testu 22 różnych firm hostingowych jednocześnie.

Jako właściciel wielu stron internetowych ja też stałem przed dylematem wyboru hostingu, chociażby dla na której się teraz znajdujesz. Z natury jestem (niestety) perfekcjonistą, więc zawsze muszę mieć pewność, że podjąłem najlepszą możliwą decyzję. Dlatego wydałem ponad 1500 zł i przetestowałem ponad 20 różnych kont hostingowych, żeby znaleźć w końcu to idealne rozwiązanie dla siebie.

Hosting www który polecam

  1. Myft.cloud – wyżyłowany do granic możliwości (moja strona estartupy.pl jest utrzymywana na tym właśnie hostingu)
    • Rodzaj: Cloud Hosting (chmura obliczeniowa)
    • Ceny: od 48 zł miesięcznie
    • DOŻYWOTNI RABAT 17%: Przy rejestracji konta wpisz ESTARTUPY
    • Strona internetowa i panel zarządzania hostingiem (Plesk) jest w języku angielskim, ale to Polska firma. Pomoc techniczna w języku polskim, jeśli poprosisz, to przeniosą Ci stronę i wszystko odpowiednio skonfigurują.
    • Hosting bardzo mocno zoptymalizowany i zabezpieczony – właściciel ma obsesję na punkcie wydajności 😉
    • W cenie QUIC.cloud CDN (szybka strona w każdym zakątku Świata)
  2. Cloudways – tani i bardzo dobry VPS
  3. LH – bardzo dobry i dlatego popularny wśród WordPress’owiczów
    • Rodzaj: Współdzielony
    • Główna zaleta: Wydajność
    • Ceny: od 149 zł na rok (pierwsza rejestracja 61,50 zł)
    • RABAT 25%: Przy zamawianiu hostingu wpisz ESTARTUPY w polu KOD PROMOCYJNY
    • Polska firma z bardzo prostym w obsłudze panelem administracyjnym i bardzo wydajnymi i szybkimi serwerami. Jeżeli zależy Ci na wysokiej wydajności hostingu i w miarę niskich cenach, to sprawdź ich ofertę.
    • ZOBACZ FILM: Hosting LH Krok Po Kroku
  4. JDM – dla tych, co lubią przyjść na gotowe
    • Rodzaj: Współdzielony
    • Główna zaleta: Minimum interakcji z kontem hostingowym, wszystko załatwiane przez kontakt z obsługą (nawet WordPressa instalują za nas)
    • Ceny: od 99 zł na rok
    • Polska firma hostingowa specjalizująca się w rozwiązaniach hostingowych dla WordPressa, dzięki czemu ich serwery są wydajne i szybkie. Każdy pakiet hostingowy ma ograniczoną ilość instalacji WordPressa (podstawowy pakiet = 1 strona WordPress).
    • ZOBACZ FILM: Hosting JDM Krok Po Kroku
  5. nazwa – dla tych co potrzebują więcej miejsca na dysku
    • Rodzaj: Cloud Hosting (chmura obliczeniowa)
    • Główna zaleta: Dużo miejsca na dysku i darmowy CDN
    • Ceny: od 400 zł na rok (rejestracja 200 zł)
    • RABAT 20%: Przy zamawianiu hostingu wpisz kc66-9566-5882
    • Duża Polska firma hostingowa, od lat na polskim rynku. Ich oferta jest skierowana bardziej pod klienta biznesowego – najniższy pakiet dosyć drogi, ale za to bardzo pojemny (więcej skrzynek pocztowych, więcej i większe strony, itd.)
    • ZOBACZ FILM: Hosting nazwa Krok Po Kroku
  6. SeoHost – świetny na start i małe strony, gdzie nie trzeba pojemnego dysku
    • Rodzaj: Współdzielony
    • Główna zaleta: Dobra cena
    • Ceny: od 47 zł na rok
    • RABAT 25%: Przy zamawianiu hostingu wpisz ESTARTUPY
    • Polska firma hostingowa z bardzo wydajnymi serwerami. Panel administracyjny hostingu na bazie Direct Admin. Bardzo tani hosting o pojemności 2GB to jedyne 47 zł za cały rok (również odnowienia).
    • ZOBACZ FILM: Hosting SeoHost Krok Po Kroku
  7. Atthost – najlepszy dla wygodnych i początkujących
    • Rodzaj: Współdzielony
    • Główna zaleta: Wygoda
    • Ceny: od 97 zł na rok
    • Polska firma hostingowa z bardzo wygodnym i funkcjonalnym panelem administracyjnym, dzięki któremu instalacja WordPressa, to kwestia paru kliknięć. Hosting bardzo szybki, ale odpowiedź serwera (TTFB) trochę wolniejsza od LH.
    • ZOBACZ FILM: Hosting Atthost Krok Po Kroku

Dlaczego hosting jest tak ważny?

Pozostawienie tej kwestii przypadkowi zazwyczaj kończy się tym, że płacisz kilka razy więcej za kilka razy gorszą usługę. Poza tym, pomijając już wyrzucanie pieniędzy w błoto, to zły wybór hostingu może skutkować sporą ilością stresu i nieprzespanymi nocami. Jeżeli Twoja strona internetowa to ważna część Twojego biznesu i nagle się okazuje, że jest niedostępna, bo Twoja firma hostingowa nie radzi sobie z problemami technicznymi… W takiej sytuacji możesz tylko siedzieć z założonymi rękami i czekać, licząc powiększające się z dnia na dzień straty…

Hosting wpływa na widoczność Twojej strony w Google!

Google promuje strony internetowe które są przyjazne użytkownikowi i działają szybko na każdym urządzeniu. Dlatego w 2021 roku wprowadził Podstawowe Wskaźniki Internetowe, czyli tzw. Core Web Vitals.

Obraz przedstawia właściwości strony internetowej które Google mierzy jako czynniki rankingowe, w tym podstawowe wskaźniki internetowe czyli tzw. core web vitals
Co Google mierzy na naszych stronach.

Każda strona jest oceniana według pewnych kryteriów. Od tej oceny zależy to, jak często Google będzie pokazywał Twoją stronę w jego wynikach wyszukiwania. Jednym z kryteriów oceny Twojej strony internetowej jest jej prędkość działania, a ta w dużej mierze zależy od Twojego hostingu.

Trzy najważniejsze składniki Core Web Vitals czyli LCP, FID i CLS
Podstawowe Wskaźniki Internetowe

Twoja strona internetowa powinna odpowiedzieć w ciągu 100 milisekund, a załadować się w całości w ciągu 2,5 sekundy, aby otrzymać ocenę dobrą od Google.

Kiepski hosting www to kiepska ocena od Google.

Kiepska ocena to mniejszy ruch na Twojej stronie z wyszukiwarki.

Mniejszy ruch to mniej klientów i mniejsze dochody

Dlatego warto sprawdzić, czy masz dobry hosting i w razie czego jak najszybciej przenieść swoją stronę internetową na inny, lepszy hosting.

Jak sprawdzić hosting?

Oczywiście na ogólną ocenę hostingu składa się wiele czynników, takich jak cena, pojemność dysku, usługi dodatkowe jak CDN, zabezpieczenia, itd. Tutaj zajmiemy się jedynie aspektem prędkości działania strony internetowej, czyli czynnikiem wpływającym bezpośrednio na ranking strony w wyszukiwarce Google.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights to narzędzie stworzone przez Google, które ma na celu poprawę jakości internetu.

widok strony głównej usługi google pagespeed insights
Strona główna google pagespeed insights.

PageSpeed Insights pozwala przetestować stronę internetową pod kątem jej jakości (nie tylko prędkości). W wyniku otrzymujemy obszerny raport na temat ogólnych wrażeń z przeglądania danej strony:

Obraz pokazujący przykładowy raport google pagespeed insights
Przykładowy raport PageSpeed Insights.

Za jakość hostingu www odpowiada zaznaczony na powyższym obrazku parametr „Time to First Byte (TTFB)”, czyli czas do pierwszego bajtu danych otrzymanych z naszego serwera. Inaczej mówiąc – TTFB to czas odpowiedzi serwera.

Tylko uwaga!

Wyniki podawane w raporcie PageSpeed Insights, to średnia z ostatnich 28 dni.

Dlatego jeśli przerzucisz się na lepszy hosting www, to efekt zauważysz dopiero po około miesiącu (przynajmniej jeśli chodzi o tą pierwszą część raportu PageSpeed Insights).

Jest jeszcze druga część raportu, gdzie podawane są wyniki testu na chwilę obecną:

Na obrazku widać drugą część wyników testu PageSpeed Insights
Druga część raportu PageSpeed Insights.

Jeśli serwer na którym znajduje się Twój hosting jest naprawdę wolny i znacząco wpływa na ocenę wydajności strony według raportu PageSpeed Insights, to w sekcji „Możliwości” zobaczysz informację “Skróć czasy reakcji serwera (TTFB)”:

Możesz wtedy poinformować o tym dostawcę Twojego hostingu, ale zazwyczaj nie są oni chętni do zajmowania się tego typu problemami. Prawdopodobnie usłyszysz, że to wina strony i jej optymalizacji…

Przykład z życia wzięty, gdy próbowałem interweniować w sprawie jednej z moich stron testowych:

Dzień dobry, za szybkość ładowania się strony internetowej odpowiada jej budowa oraz przede wszystkim optymalizacja…

Więc dałem sobie spokój – przeniosłem stronę na inny hosting www.

GTMetrix

GTMetrix to kolejne bardzo popularne narzędzie do testowania wydajności stron internetowych, które może nam powiedzieć, czy mamy dobry hosting.

Na zdjęciu widać wynik testu strony estartupy.pl w GTMetrix
Wynik testu w GTMetrix.

Inne sposoby testowania hostingu

Chodzi oczywiście o wydajność serwera, na jakim dany hosting się znajduje. Jest to tak naprawdę najistotniejszy parametr podczas wyboru hostingu. Niestety nie można go policzyć lub oszacować, a jak zapytasz firmę hostingową, to powiedzą Ci dokładnie to, co chcesz usłyszeć. Dlatego, wydajność hostingu trzeba zmierzyć własnoręcznie.

Wydajność hostingu będzie zależeć od jakości sprzętu używanego przez firmę hostingową, od jego architektury, infrastruktury, stosowanego oprogramowania, łączy internetowych itd. Poza tym wydajność może się zmieniać z czasem, za sprawą ilości i popularności sąsiednich stron.

Jak już wspominałem, ja spędziłem kilka miesięcy na testowaniu różnych kont hostingowych dla siebie. Chciałem mieć najlepszy hosting dla strony estartupy.pl – moją ostateczną opinię na temat hostingów podałem na samej górze tego wpisu. Niestety nie utrzymuję już tych wszystkich kont hostingowych, bo kosztowało to zbyt dużo czasu i pieniędzy. Jeżeli masz ochotę przeprowadzić podobne testy na własną rękę, chętnie podpowiem Ci jak to zrobić, z czego warto korzystać i jak to wszystko lepiej zorganizować.

Większość firm hostingowych oferuje okresy próbne, albo pierwszy rok w bardzo niskiej cenie (nawet kilka złotych). Jest to natomiast dosyć czasochłonne. Poniżej opisuję jak ja szukałem najlepszego hostingu dla siebie.

Na każdym koncie hostingowym (w sumie 22 różne firmy) instalowałem identyczne strony WordPress i dodawałem je do konta ManageWP. Jest to serwis oferujący zarządzanie stronami wspieranymi przez system WordPress, z jednego panelu administracyjnego. Oferują oni między innymi funkcję sprawdzania prędkości strony. W ten sposób mogłem mierzyć prędkość wszystkich stron tym samym narzędziem, z tej samej lokalizacji w bardzo krótkich odstępach czasu. A wyniki zapisywały się na serwerze w historii.

Co potrzeba, żeby sprawdzić jakość hostingu

Sprawdzenie jakości hostingu nie jest trudne, ale wymaga trochę zachodu – kilku kroków. Nie ma do tego specjalnych narzędzi, więc trzeba mierzyć metodą pośrednią, a oto, co będzie potrzebne:

  1. Rejestracja konta hostingowego
  2. Uruchomienie strony testowej
  3. Przeprowadzenie testów

Konto hostingowe

Większość firm hostingowych oferuje darmowe okresy próbne (od kilku dni do nawet miesiąca), to powinno wystarczyć na przeprowadzenie odpowiednich testów.

Strona testowa

Na testowanym koncie hostingowych trzeba uruchomić strone internetowa która umożliwi przeprowadzenie odpowiednich testów przy użyciu specjalnych aplikacji internetowych do mierzenia prędkości stron, takich jak:

Jeżeli chcesz porównać wydajność kilku kont hostingowych, to najlepiej jak na każdym z nich uruchomisz dokładnie taką samą stronę internetową i zoptymalizowaną w ten sam sposób.

Jeśli chcesz zaoszczędzić trochę swojego cennego czasu, tutaj znajdziesz kilka gotowych (identycznych) stron testowych, znajdujących się na kilku najpopularniejszych polskich hostingach.

Optymalizacja

Optymalizacja jest potrzebna, żeby wyizolować problem hostingu (jeżeli istnieje) z wyników pomiarów wyżej wymienionymi narzędziami. Sama strona internetowa, a dokładniej sposób w jaki została napisana i zaprojektowana może stanowić znacznie większą składową kiepskiego wyniku pomiaru prędkości. Zazwyczaj tak jest i firmy hostingowe często używają tego argumentu, żeby zatuszować problemy z wydajnością swoich serwerów.

Pomiary i testy

Na koniec pozostaje zrobić pomiary i sprawdzić wyniki. Aby pomiary były wiarygodne, powinny być przeprowadzane kilkakrotnie i o różnych porach, a najlepiej przez kilka dni z rzędu.

Jak mierzyć wydajność hostingu

Trudno jest wyizolować każdy z czynników, które mogą być odpowiedzialne za powolny hosting, ale to już zadanie firmy hostingowej. My musimy jedynie sprawdzić czy mamy problem z hostingiem czy nie. Problemy z hostingiem są najlepiej widoczne podczas ładowania się strony, która wcześniej została już zbuforowana. Buforowanie (ang. cache) to część procesu optymalizacji strony pod kątem prędkości.

Podczas analizy wyników zauważysz, że czas odpowiedzi serwera (ang. server response), lub inaczej czas do pierwszego bajtu (TTFB – ang. Time To First Bajt) jest wyjątkowo długi.

Wtyczki WordPressa do sprawdzania wydajności hostingu

Jeśli stronę testową konta hostingowego uruchomisz na systemie WordPress, to możesz również wykorzystać wtyczki (aplikacje) do mierzenia wydajności serwera. Poprzez system CMS aplikacje te otrzymują dostęp do serwera przypisanego do konta hostingowego i mogą mierzyć wydajność jego hardware’u.

Oto wtyczki WordPressa, które warto rozważyć:

wp Hosting Performance Check

Całkiem fajna wtyczka, która sprawdza wydajność konta hostingowego od strony serwera. Dzięki temu może ona mierzyć nie tylko czas załadowania się strony, ale też prędkość odpowiedzi serwera oraz jakość stosowanych technologii, czyli na przykład wersje PHP i MySQL. Wtyczka ta gromadzi dane do 30 dni wstecz, więc można zobaczyć wykresy, jak poszczególne parametry kont hostingowych się zmieniają w czasie oraz oblicza średnią ze zgromadzonych danych.

Można dzięki niej zasymulować zwiększone obciążenie serwera.

Wtyczka ta mierzy wydajność hostingu i zbiera informacje za każdym razem, gdy ktoś otwiera stronę – bez ruchu na stronie, dane będą wybrakowane, dlatego ważne, żeby regularnie odwiedzać strony, albo wykorzystać do tego narzędzie takiej jak ManageWP, żeby proces ten zautomatyzować.

PHP/MySQL CPU performance statistics

Ta wtyczka wykonuje różnego rodzaju obliczenia i manipulacje na serwerze PHP i MySQL. Aby jeszcze lepiej przetestować wydajność serwera baz danych MySQL, wtyczka ta uruchamia sekwencję, która kolejno wstawia, wybiera, aktualizuje i usuwa rekordy bazy danych MySQL Operacje te są oczywiście wykonywane na osobnej bazie danych, utworzonej specjalnie na potrzeby testów, żeby nie popsuć czegoś na Twojej stronie.

Na koniec dostajemy informacje na temat ilości operacji na sekundę oraz jak długo dana ilosc operacji była wykonywana przez serwer. Informacje te są bardzo przydatne gdy porównujemy wydajność dwóch (lub wiecej) różnych kont hostingowych.

Hosting www od A do Z – cała teoria

Hosting to inaczej dzierżawa powierzchni dyskowej i części zasobów serwera, czyli komputera podłączonego do internetu przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Z definicji wynika więc, że usługi współdzielenia plików, oferowane przez takie serwisy, jak wetransfer.com czy dropbox.com, to też rodzaj hostingu. Jednak powszechnie przyjęło się już, że słowo hosting odnosi się przede wszystkim do udostępniania miejsca na aplikacje webowe, takie jak strony internetowe.

Hosting = fizyczne zasoby serwera + oprogramowanie

Co to jest hosting jako usługa

Dostawca hostingu ma obowiązek dbania o poprawne działanie serwerów, oraz o ich nieprzerwane połączenie z internetem.

Dobre firmy hostingowe gwarantują:

  • Najnowsze oprogramowanie serwerów, pozwalające klientowi w łatwy sposób wykorzystać wszystkie możliwości oferty
  • Stosowanie najnowszej generacji podzespołów, które gwarantują wydajność serwerów na najwyższym poziomie
  • Dobry stan techniczny całej infrastruktury
  • Połączenie z internetem poprzez bardzo wydajne łącza o wysokiej przepustowości
  • Ochronę przed atakami hakerów dzięki zatrudnianiu ekspertów od cyberbezpieczeństwa, którzy non-stop monitorują co się dzieje na serwerach
  • Fizyczne bezpieczeństwo danych w postaci np. kontroli dostępu do serwerowni – tylko nieliczni pracownicy mają dostęp do serwerów
  • Ochronę danych klientów i ich kont poprzez np. kserowanie dokumentów z biurka, albo kradzieże elektroniczne
  • Zabezpieczenia antywłamaniowe, ochronę i monitoring – nikt nie ukradnie dysków z danymi
  • Zabezpieczenia przeciwpożarowe
  • Odpowiednie systemy wentylacji utrzymujące elektronikę w dobrej kondycji – czyli odpowiednie chłodzenie, niski poziom wilgotności powietrza, minimum zanieczyszczeń w powietrzu, itp.
  • Odpowiednią lokalizację – niskie zagrożenie ze strony wybryków natury, jak powodzie, trzęsienia ziemi, czy huragany
  • Specjalne systemy podtrzymywania zasilania, które zapewniają bezawaryjne działanie serwerów i umieszczonych na nich stron internetowych nawet podczas awarii prądu

Jeśli nasz dostawca hostingu nie dopilnuje którychś z tych obowiązków, możemy starać się o reklamacje, a w niektórych przypadkach nawet żądać zadośćuczynienia.

Rodzaje hostingu

Istnieje wiele różnych rodzajów hostingów. Szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę wszystkie różnice pomiędzy ich parametrami, to otrzymamy setki różnych wariantów. Dlatego mówiąc o rodzaju hostingu, najpierw należy zapoznać się z najważniejszymi typami serwerów, które znajdziemy w ofercie firm hostingowych i różnicami pomiędzy nimi. Do najbardziej popularnych typów usług hostingowych zaliczamy:

Co to jest Hosting Współdzielony

Jest to najpopularniejszy rodzaj hostingu – jak wpiszesz w wyszukiwarce słowo „hosting”, wszystkie oferty, które Ci się wyświetlą to właśnie hosting współdzielony.

Jest to też najgorszy rodzaj hostingu, bo współdzielimy z innymi klientami Twojej firmy hostingowej wszystkie zasoby (pamięć RAM, moc procesora CPU, łącze) fizycznego serwera. Oprócz Twojej witryny, na jednym serwerze mogą się znajdować setki innych stron internetowych.

To może powodować pewne problemy, ponieważ serwer musi obsługiwać wszystkich klientów na raz i nigdy nie wiadomo, kim są „sąsiedzi”. Serwer rozdziela swoje zasoby w zależności od tego kto ich w danej chwili potrzebuje. To znaczy, że w przypadku hostingu współdzielonego (lub inaczej hostingu www) nie mamy gwarantowanej wydajności. Jeśli któraś ze stron znajdujących się na danym serwerze generuje duży ruch (obciążając w ten sposób serwer), to w rezultacie wydajność spada wszystkim pozostałym stronom na tym samym serwerze – pozostałe strony będą działały wolniej.

Niektóre firmy hostingowe zabezpieczają się na tego typu sytuacje i stosują limity. Jeżeli to Twoja strona będzie generowała ten wzmożony ruch, to serwer będzie Cię blokował, żeby nie przeciążać łączy.

Dla kogo – świetne rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą przede wszystkim zareklamować w sieci swój nowy projekt. Z tego hostingu zadowoleni będą klienci prywatni i niewielkie firmy.

Do czego – hosting współdzielony świetnie nadaje się na proste strony, tzw. wizytówki internetowe, małe blogi, strony promocyjne, strony lądowania, portfolio, ale także niewielkie sklepy internetowe na wczesnym etapie rozwoju mogą spokojnie korzystać z tego typu rozwiązania.

Wady – największą wadą hostingu współdzielonego jest większe prawdopodobieństwo “złego sąsiedztwa”. To złe sąsiedztwo, to strony, które spamują w internecie, strony z pornografią itp. Często tego rodzaju naruszenia są karane na poziomie całego serwera, a nie tylko konkretnej strony. Może to skutkować na przykład tym, że adres IP serwera, na ktorym masz swoja strone i skrzynke pocztowa trafi na czarna liste systemów antyspamowych. Wtedy Twoje wiadomości email będą trafiały bezpośrednio do spamu, albo w ogóle nie będą dostarczane.

Dlatego nie warto sięgać po najtańsze rozwiązania, bo cena hostingu może działać w tym przypadku jak filtr na tych najgorszych spamerów…

Co to jest Hosting VPS

Hosting VPS (Virtual Private Server) jeszcze do niedawna był złotym środkiem usług hostingowych – dużo lepszy i wydajniejsze niż hosting współdzielony i dużo tańszy niż serwer dedykowany. Tego typu konta są o wiele mniej narażone na problemy związane ze “złym sąsiedztwem” oraz mamy do dyspozycji dużo większe zasoby serwera. Tutaj też co prawda współdzielimy serwer z innymi użytkownikami, ale jest to tylko kilku użytkowników. Co ważniejsze mamy tutaj na stałe przydzielone zasoby serwera, bez względu na to, czy wykorzystujemy je, czy nie i przeważnie dostajemy własny adres IP. 

Jest nam przydzielana cała maszyna wirtualna z dostępem administratora. Oprócz znacznie większych możliwości administracyjnych, mamy gwarantowany dostęp do określonej ilości pamięci RAM i mocy obliczeniowej procesora. Zasoby te możemy też później rozszerzać w miarę, gdy rosną nasze potrzeby.

W przypadku hostingu VPS nie musimy martwić się, że inne strony na tym samym serwerze będą nam podkradać moc obliczeniową serwera, tak jak ma to miejsce w hostingu współdzielonym. Natomiast pomimo, że zasoby serwera są zapewnione, to nadal dzielimy łącze internetowe serwera, a konkretniej jego przepustowość. 

W przypadku hostingu VPS, otrzymujemy unikalny adres IP, dzięki czemu odchodzą nam zmartwienia związane ze “złym sąsiedztwem” (patrz wady hostingu współdzielonego).

Dla kogo – hosting VPS to kolejny etap rozwoju strony i/lub firmy. Rozwiązanie dla firm, których strony internetowe są ich istotnym źródłem dochodów lub dla osób które chcą samodzielnie administrować swoim serwerem. Mogą to być większe portale internetowe, duże zasoby fotografii, bogata w media strona internetowa, duży sklep e-commerce lub nawet kilka prostych, ale popularnych (duży ruch) witryn hostowanych w ramach tego samego planu hostingowego.

Do czego – większe portale internetowe (odwiedzane przez tysiące użytkowników dziennie), bogata w media strona internetowa lub blog, duży sklep e-commerce, serwery gier, witryna, która wykorzystuje liczne skrypty do generowania treści (mocno obciąża procesor), duże forum internetowe.

Wady – w przypadku standardowego serwera VPS musimy zajmować się wszystkim sami. Podstawowy pakiet hostingu VPS to goły system operacyjny (przeważnie linux), więc żeby cokolwiek tam zrobić, trzeba znać się na administrowaniu serwerem. Jeżeli nie mamy takich umiejętności, to dochodzą nam dodatkowe koszty związane z zatrudnieniem specjalisty (większość firm hostingowych, które mają w ofercie hosting VPS oferują także usługę zarządzania serwerem). Możemy też poprosić o zainstalowanie na serwerze bardziej przyjaznego, graficznego panelu administracyjnego, ale to też wiąże się z dodatkowym kosztem miesięcznym.

Jeżeli natomiast mamy w firmie webmastera, który może zająć się administracją serwerem, to w tym przypadku wadą VPSa będzie ograniczony dostęp do wielu ważnych funkcji serwera (dostępnymi w przypadku serwerów dedykowanych). Wraz z rozwojem firmy, Twoi webmasterzy mogą potrzebować coraz więcej opcji do efektywnego zarządzania stroną internetową. Tutaj pojawią się problemy, bo firma hostingowa nie może dać Ci pełnej kontroli, ponieważ ponownie dostajesz tylko część serwera – pomimo, że ta część serwera jest dość duża.

Co to jest Hosting Dedykowany

Hosting dedykowany to najwyższa forma hostingu, bo dostajemy do dyspozycji cały serwer na wyłączność – cały serwer dla jednego użytkownika. Możemy robić sobie z nim co nam się podoba. Mamy mnóstwo zasobów i miejsca. Niestety taki luksus kosztuje (patrz następny rozdział).

Tutaj, podobnie jak w przypadku hostingu VPS, otrzymujemy dostęp administratora, ale w tym przypadku jest to cały fizyczny serwer. Otrzymujemy jeszcze większe możliwości administracyjne i zasoby serwera. Możemy go dowolnie konfigurować, nawet sprzętowo (firma hostingowa może dostarczyć odpowiednia konfiguracje sprzętową, według naszej specyfikacji). W przypadku hostingu dedykowanego jego zasoby mamy oczywiście na wyłączność,włącznie z przepustowością łącza dostępowego.

Dla kogo – duże firmy i instytucje z działem IT, największe serwisy internetowe i firmy, które chcą lub muszą mieć pełna kontrolę nad serwerem i zabezpieczeniami przechowywanych danych.

Do czego – bardzo rozbudowane strony internetowe, posiadające miliony użytkowników, duże portale wielotematyczne, które muszą wykonywać jednocześnie tysiące różnych operacji, witryny rządowe lub należące do banków, dla których bardzo ważne jest maksymalne bezpieczeństwo i ochrona danych.

Wady – tak samo, jak w przypadku hostingu VPS, musimy o wszystko co się dzieje na serwerze zadbać sami, albo zatrudnić fachowca do zarządzania serwerem.

Co to jest Hosting Cloud

W zasadzie nie jest to nowy rodzaj hostingu, tylko standardowy hosting wykorzystujący bardziej nowatorską architekturę/infrastrukturę sprzętowa. To znaczy, że z punktu widzenia użytkownika, obsługa konta hostingowego, panel administracyjny i pomoc techniczna wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku zwykłego hostingu współdzielonego – nie jest nam potrzebna żadna wiedza specjalistyczna do obsługi takiego hostingu.

Hosting typu Cloud różni się od tradycyjnego hostingu WWW tym, że jest oparty o technologię chmury obliczeniowej.

To znaczy, że zamiast wydzielać konta hostingowe z jednego fizycznego serwera, najpierw serwery łączy się w sieć – tworzy się chmurę obliczeniową – a następnie konta hostingowe wydziela się z tej chmury. 

Największa zaleta takiego rozwiązania, to niezawodność, bo gdy jeden z serwerów padnie, pozostałe jednostki w chmurze są w stanie przejąć ruch z wadliwego urządzenia.

Poza tym, dzięki rozwiązaniom zastosowanym w Cloud Hostingu znacznie zmniejszono wpływ poszczególnych stron o dużym ruchu na jakość usługi i wydajność stron pozostałych użytkowników (kont hostingowych) znajdujących się na tym samym serwerze (zobacz wady hostingu współdzielonego).  Gdy serwery są połączone w chmurę, razem mają znacznie większą moc obliczeniowa, dzięki temu znacznie lepiej radzą sobie ze stronami o wzmożonym ruchu i generującymi chwilowe obciążenia. 

Jak to działa? 

Konto hostingowe o wzmożonym ruchu jest przełączane na mniej obciążony serwer, a wszystko odbywa się automatycznie – system sam sobie optymalizuje rozłożenie mocy obliczeniowej chmury, nie powodując przy tym przerw w działaniu stron internetowych.

Co to jest Hosting WordPress

Tak naprawdę WordPress będzie działał na każdym hostingu, bo ma on naprawdę niewielkie wymagania. Ciężko więc znaleźć taki hosting, który nie sprosta jego parametrom.

Natomiast ze względu na ogromną popularność WordPressa (33% wszystkich stron na świecie i rośnie…) firmy hostingowe wywęszyły okazję na podbicie sprzedaży i zaczęły stosować „Hosting WordPress” jako slogan marketingowy – sprzedają zwykły hosting pod inną etykietą…

Natomiast rzeczywiście to, że WordPress będzie działał na każdym hostingu, nie oznacza, że na każdym hostingu będzie działał tak samo dobrze.

Istnieją rozwiązania po stronie serwerowej i systemowej, które mogą znacznie przyspieszyć działanie naszego WordPressa. Oczywiście poza samą konfiguracją sprzętową serwera, która wpływa na jego ogólną wydajność (np. bardzo szybkie dyski SSD NVMe).

Hosting powinien mieć zainstalowane specjalne oprogramowanie do cachowania obiektowego, które pozwala znacznie przyspieszyć operacje na bazach danych. Przy czym prawdziwy hosting WordPress często oferuje własne wtyczki WordPressa do cachowania strony, co pozwala na dużo lepsza wspolprace serwera ze znajdującymi się na nim stronami WordPress. Przykładem takich hostingów są na przykład Cloudways (wtyczka Breeze), JDM (wtyczka instalowana automatycznie – nie dostępna w repozytorium), czy hostingi oparte na serwerach LiteSpeed (wtyczka LiteSpeed Cache).

Co to jest cachowanie strony? Za każdym razem, gdy otwieramy stronę internetowa WordPress, generowane są zapytania do jego bazy danych. Wyniki tych zapytań są przechowywane w pamięci podręcznej, ale tylko do następnego przeładowania strony, co oznacza konieczność przeprowadzenia kolejnych operacji na bazie danych po odświeżeniu strony (czasochłonne). W tym przypadku systemy takie jak Memcached i Redis (lub Varnish) pozwalają zaoszczędzić mnóstwo czasu i znacznie poprawić wydajność strony dzięki temu, że wyniki zapytań do bazy danych są zapisywane na znacznie dłużej w pamięci na dysku serwera.

Jeśli chodzi o rodzaj oprogramowania serwerów, to w specyfikacji kont hostingowych najczęściej możemy spotkać 3 z nich: Apache, NGINX i LiteSpeed

Na polskim rynku kont hostingowych przyjęło się, że jak serwer ma zainstalowane oprogramowanie LiteSpeed, to jest to hosting WordPress, bo istnieje wtyczka WordPressa LiteSpeed Cache… Nie jest to do końca prawda, a firmy hostingowe trochę naginają tutaj rzeczywistość.

Poza tym, na oficjalnej stronie WrodPress.org mozemy znaleźć informację:

Oczywiście LiteSpeed jest też dobrym oprogramowaniem dla serwerów, ale nie jest to wyznacznik tego, czy dany hosting jest hostingiem WordPress czy nie i czy jest dla WordPressa najlepszy.

Tak naprawde do najbardziej wydajnych serwerów należą serwery NGINX, bo zostały specjalnie zaprojektowane dla najbardziej wymagających aplikacji i właśnie to oprogramowanie obsługuje najbardziej oblegane strony internetowe na świecie. Oprogramowanie NGINX powstało mniej więcej w tym samym czasie co LiteSpeed, a mimo to NGINX jest znacznie bardziej popularny i dużo chętniej wybierany przez specjalistów na całym świecie.

NGINX nie jest tak popularny wśród firm hostingowych, bo jest trochę bardziej skomplikowany i trudny w implementacji (np. nie obsługuje pliku .htaccess). Poza tym NGINX nie radzi sobie zbyt dobrze z częścią dynamiczna naszej strony na WordPressie, co wprowadza dodatkowe komplikacje. Dlatego też jeśli chodzi o popularność, to wygrywa z nim dużo starsze oprogramowanie Apache, które z kolei słynie z elastyczności i łatwości obsługi, oraz znacznie lepiej radzi sobie z dynamicznymi stronami (strony, gdzie mamy bazę danych, komentarze, czyli elementy strony, które mogą się zmieniać w każdej chwili).

Źródło: w3techs.com

Okazuje się jednak, że systemy Apache i NGINX mogą ze sobą współpracować! Rozwiązanie takie umożliwia wykorzystanie największych zalet obu tych systemów:

  • NGINX: bardzo duza wydajność w przetwarzaniu elementów statycznych strony
  • Apache: wygoda, elastyczność i obsługa elementów dynamicznych

Do firm, które stawiają na takie rozwiązanie należą na przykład Cloudways, Atthost czy JDM.

Firma Elementor – twórcy najpopularniejszego edytora stron dla WordPressa, w ich poradniku o tym, jak przyspieszyć stronę internetową, też zalecają aby używać NGINX oraz baz danych MariaDB:

Z mojej strony mogę dodać, że po przeprowadzonych testach na 22 różnych hostingach współdzielonych widać ewidentnie, że LiteSpeed nie daje gwarancji najwyższej wydajności WordPressa. Najwydajniejszy hosting współdzielony to hosting LH, który działa tylko na oprogramowaniu Apache, zaraz po nim są JDM i Atthost, które wykorzystują połączenie Apache + NGINX, dhosting korzysta z LiteSpeed.

Co to jest Hosting WordPress Cloud

Tutaj za wiele chyba nie trzeba wyjaśniać – ten rodzaj hostingu to połączenie hostingu typu Cloud z hostingiem WordPress.

Jest to hosting wykorzystujący technologię chmury obliczeniowej i który dodatkowo wykorzystuje odpowiednie oprogramowanie, które usprawnia pracę z WordPressem i gwarantuje najlepsze warunki dla naszego WordPressa, jeśli chodzi o wydajność:

  • Oprogramowanie serwera: Apache + NGINX, lub LiteSpeed
  • Bazy danych: MariaDB + Memcached (szybsze wywołania bazy danych)
  • System do cachowania: Redis, lub Varnish

Co to jest Hosting Zarządzany (managed) Cloud dla WordPress

Gdy mowa o hostingu zarządzanym, to przeważnie chodzi już o hosting VPS, lub dedykowany, gdzie zarządzanie serwerem jest już wliczone w cenę hostingu – firma hostingowa dba o jakość i funkcjonowanie serwera za nas. Dzięki temu odchodzi nam problem związany z dbaniem o aktualizacje i bezpieczeństwo serwera, co jest największym minusem zwykłych serwerów VPS.

Cludways to Zarządzany Cloud Hosting (VPS) dla WordPress

Zarządzany hosting to świetne rozwiązanie dla osób, które potrzebują większej mocy i bezpieczeństwa, ale nie znają się na administrowaniu serwerem. W tym przypadku obsługa konta hostingowego wyglada dokladnie tak samo jak obsługa konta hostingowego współdzielonego – proste i przyjemne, poprzez dedykowany panel użytkownika.

Zarządzany Cloud Hosting dla WordPressa to hosting idealny dla WordPressa – jest to kombinacja największych zalet wszystkich rodzajów kont hostingowych:

  • zarządzany: latwosc obslugi jak w przypadku hostingu hostingu współdzielonego
  • cloud hosting: największa niezawodność i elastyczność dzięki technologii chmury obliczeniowej
  • hosting WordPress: rozwiązania gwarantujące najwyższa wydajnosc naszej strony na WordPressie
  • gwarantowane zasoby serwera: jak w przypadku hostingu VPS i hostingu dedykowanego, mamy tutaj gwarantowane zasoby serwera na wyłączność z tym, że dzięki technologii chmury obliczeniowej możemy duzo latwiej manipulowac tymi zasobami – możemy je w każdej chwili powiększyć w zasadzie w nieskończoność.

Przykładem takiego hostingu idealnego jest hosting Cloudways.

Więcej na temat Cloudways możesz przeczytać tutaj (recenzja).

Ile kosztuje hosting

Ceny hostingu mogą się wahać od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy złotych rocznie. Wszystko zależy od rodzaju hostingu (i naszych potrzeb). Przeważnie im tańszy hosting, tym słabsze będzie miał parametry. Trzeba natomiast pamiętać, ze na zwykła stronę wizytówkę nie jest nam potrzebny hosting o najlepszych parametrach – nie ma sensu przepłacać.

Ile kosztuje Hosting Współdzielony

Hosting współdzielony to najtańszy rodzaj hostingu. Ceny za tego rodzaju konto hostingowe wahają się w przedziale:

  • od 50 do 200 zł netto za rok 

i przeważnie trzeba opłacić je na 6 lub 12 miesięcy, płacąc z góry. Należy pamiętać, że im cena jest niższa, tym większe limity są nakładane na konto – ograniczenie transferu, liczby baz danych (np. ilość stron na WordPressie), pojemności konta itp.

Oferty poniżej 50 zł mogą przysparzać sporo problemów (bardzo wolna, albo nie działająca strona itp.), natomiast te powyżej 200 zł będą zbyt wysoko wycenione, bo wchodzimy w przedziały cenowe innych, dużo lepszych rodzajów hostingów – lepiej doplacic pare zlotych i kupic najtańszy hosting z wyższej półki…

W przedziale cenowym hostingów współdzielonych trzeba szczególnie uważać na tzw. firmy krzaki. Wiele osób zwęszyło interes w rosnącym zainteresowaniu stronami internetowymi i firmy hostingowe zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu. Sporo z nich natomiast to zwykli resellerzy – ktoś kupuje hosting u innej firmy hostingowej i dzieli konto hostingowe na jeszcze mniejsze porcje i sprzedaje pod własną marką. Dzięki temu mogą oferować bardzo przystępne ceny. Problem w tym, że te osoby nie zawsze znają się na rzeczy i jak się zrobi bałagan, zawijają się, pozostawiając swoich klientów na lodzie.

Ile kosztuje Hosting VPS

Hosting VPS jest o jedną “półkę” wyżej od hostingu współdzielonego. Przedział cenowy jest bardzo szeroki, a ceny zaczynają sie od około 500 zł za rok. Na szczęście w przypadku hostingu VPS istnieje możliwość rozliczania się co miesiąc.

Tutaj ceny zaczynają się 

  • od około 50 zł do 200 zł netto za miesiąc 

Ile kosztuje Hosting Dedykowany

Usługi hostingu dedykowanego to najwyższa półka cenowa. Ceny zaczynają się 

  • od  300 zł do nawet 1000 zł za miesiąc

ale w rzeczywistości górny limit nie istnieje – jak to mówią “sky is the limit” – wszystko zależy od Twoich potrzeb. Jeśli potrzebujesz coś specjalnego, to firma hostingowa przygotuje specjalnie dla Ciebie odpowiednia infrastrukturę i oczywiście odpowiednio Cię za to skasuje – dużo ponad ten 1000 zł. Podstawowa opcja to wydajny serwer, oferujący szybki dwurdzeniowy procesor i kilkanaście gigabajtów RAM.

Darmowy hosting www

W internecie można znaleźć firmy oferujące darmowy hosting. Jest to hosting w pełni funkcjonalny, ma wszystko czego potrzeba, zeby mozna bylo na nim zainstalowac np. WordPressa. Jednak trzeba liczyć się z pewnymi cechami i ograniczeniami, często występującymi w przypadku darmowych kont hostingowych:

  • mocno ograniczona ilość miesięcznego transferu danych oraz miejsca na dysku
  • ograniczony, lub całkowity brak dostępu do baz danych,
  • przestarzałe wersje języków skryptowych, lub całkowity ich brak
  • występowanie reklam na stronie, przy czym to usługodawca decyduje gdzie i jakie reklamy wyświetlać
  • słabo dofinansowane serwery i stosowanie przestarzałych technologii na serwerach zasilających darmowe konta hostingowe
  • upychanie bardzo dużej ilości kont hostingowych na jednym serwerze, co prowadzi do mocnych wahań w wydajności serwerów
  • częste przestoje w funkcjonowaniu serwerów (niedziałające strony internetowe)
  • otrzymywanie sporej ilosci ofert reklamowych na skrzynke pocztowa
  • i inne…

Trzeba pamiętać, że nie istnieje coś takiego jak darmowy hosting! Firma oferująca „darmowy hosting” musi gdzieś, na czymś (przeważnie na nas) zarobić, żeby jej się ten darmowy hosting zwrócił. Nawet jeśli postawimy sobie strone internetowa na własnym komputerze, u siebie w domu (chyba najbardziej darmowy hosting jaki istnieje), to bedziemy musieli zaplacic za internet i za prad, jaki nasz komputer zuzyje pracując 24 godziny 7 dni w tygodniu…

Dlatego nie dajmy sie nabrac na bajki sprzedawane w internecie o darmowym hostingu.

Darmowy hosting nadaje się jedynie do testów i zabawy, ale nie na strony firmowe, a juz na pewno nie na sklepy internetowe itp.

Hosting to bardzo istotny element każdej strony internetowej i dlatego nie należy na nim oszczędzać. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, stosując darmowy hosting Twoja marka będzie wyglądała na mało wiarygodna i będzie w ten sposób odstraszała znaczna większość potencjalnych klientów bezpowrotnie.

Jaki rodzaj hostingu jest najlepszy?

Tak naprawdę, to taki jeden, jedyny, najlepszy hosting nie istnieje, bo zawsze coś tam się znajdzie, co nie będzie tak dobre jak gdzieś indziej. Dlatego decyzję odnośnie wyboru hostingu trzeba podejmować na podstawie wcześniej wyznaczonych kryteriów z przypisanymi im odpowiednio priorytetami – co jest dla nas najważniejsze, a z czego możemy ewentualnie zrezygnować na poczet parametru o wyższym priorytecie.

Moje kryteria z odpowiednio przypisanymi priorytetami:

  1. Wydajność – najważniejsze, aby strona działała jak najszybciej i stabilnie, bo to wpływa na jej pozycjonowanie (SEO)
  2. Niezawodność – bardzo ważne jest też, żeby strona internetowa była zawsze dostępna i żeby przerwy w działaniu serwerów najlepiej nie występowały
  3. Łatwość obsługi – panel administracyjny i narzędzia ułatwiającę pracę nad stroną internetową i jej rozwojem
  4. Cena – nie oszukujmy się, są pewne granice, szczególnie na początku trzeba utrzymywać wydatki na możliwie niskim poziomie
  5. Wsparcie techniczne – czasami pojawiają się pytania i wątpliwości, jak coś zrobić i wtedy wsparcie techniczne okazuje się bardzo przydatne

Teraz hosting ogólnie dzieli się na 3 podstawowe grupy – rodzaje hostingów – które różnią się znacznie między sobą pod względem wymienionych powyżej kryteriów.

Wydajność
Dedykowany5/5
VPS4/5
Współdzielony1/5
Cloud5/5
Niezawodność
Dedykowany4/5
VPS4/5
Współdzielony3/5
Cloud5/5
Łatwość obsługi
Dedykowany1/5
VPS1/5
Współdzielony5/5
Cloud5/5
Cena
Dedykowany1/5
VPS3/5
Współdzielony5/5
Cloud4/5
Wsparcie techniczne
Dedykowany1/5
VPS1/5
Współdzielony5/5
Cloud5/5

Wyjaśnijmy teraz krótko, czym się te rodzaje hostingów różnią, ale na przykładach bardziej z życia wziętych – nieruchomości.

1. Hosting Dedykowany – jak dom wolnostojący

To najlepszy hosting pod względem wydajności, bo dostajemy do dyspozycji cały serwer (dom). Możemy robić sobie z nim co nam się podoba. Mamy mnóstwo zasobów i miejsca więc możemy zapraszać mnóstwo gości (odwiedzających naszą stronę internetową). Niestety taki luksus kosztuje – cena jest wysoka i o wszystko co się dzieje na serwerze musimy zadbać sami – remonty, naprawy, zabezpieczenia, ubezpieczenia itd. Jeśli nie znamy się na administrowaniu serwerem, to trzeba będzie zatrudnić fachowca.

2. Hosting VPS – jak własne mieszkanie

To drugi po serwerze dedykowanym najlepszy rodzaj hostingu. To rozwiązanie możemy porównać do własnego mieszkania. Tutaj już współdzielimy serwer (blok mieszkalny) z kimś innym, ale mamy na stałe przydzielone zasoby serwera (własna łazienka, kuchnia, itd.), bez względu na to, czy wykorzystujemy je, czy nie. Jest to tańszy typ hostingu niż serwer dedykowany i tutaj też musimy zajmować się większością rzeczy sami, lub zatrudnić kogoś (większość firm hostingowych za dodatkową opłatą może zająć się takim serwerem dla nas).

3. Hosting Współdzielony – jak hostel

To najgorszy rodzaj hostingu, bo współdzielimy z innymi wszystkie zasoby serwera (to coś jak Hostel). To znaczy, że jak ktoś puści bąka, to śmierdzi wszystkim… Wspólna kuchnia, wspólna łazienka… Jak w akademiku – wieczny syf. Gdy sąsiad przyjmuje dużo gości (ma duży ruch na swojej stronie internetowej), to robi się tłoczno i zauważymy spadek wydajności na naszej stronie (zajęta łazienka, itp.), ale za to, tak jak w hostelach, jest bardzo tanio.

Hosting typu „Cloud”, czyli… ruchome ściany?

W zasadzie to nie jest to nowy rodzaj hostingu, tylko standardowy hosting (współdzielony, lub VPS) oparty na nowatorskiej architekturze sprzętowej – tzw. chmurze obliczeniowej. Nie ma czegoś takiego chyba w świecie nieruchomości, ale wyglądałoby to mniej więcej tak, że mielibyśmy ruchome ściany i moglibyśmy je sobie przesuwać (powiększać powierzchnię) w zależności od potrzeb. Tutaj zamiast wydzielać konta hostingowe z jednego fizycznego serwera, najpierw serwery łączy się w sieć – tworzy się tzw. chmurę obliczeniową. Następnie konta hostingowe wydziela się z tej chmury.

Podsumowując: Najlepszy Hosting to VPS typu Cloud

  • Dostajemy tutaj konkretne zasoby serwera na wyłączność – nie musimy się martwić, że ktoś nam podkrada zasoby i spowalnia działanie naszej strony internetowej.
  • Rozwiązanie typu cloud zapewnia najwyższej klasy niezawodność, bo nasza strona znajduje się (jest hostowana) na wielu serwerach, a nie na jednym, jak w przypadku zwykłego VPSa.
  • Otrzymujemy ogromną elastyczność, bo pozbywamy się typowych ograniczeń pojedynczych serwerów – „sky’s the limit” – możemy zamówić sobie tyle mocy obliczeniowej i zasobów serwera, ile potrzebujemy.
  • Cloud VPS to dużo lepsza oferta cenowa, bo płacimy tylko za to, z czego korzystamy i czego potrzebujemy w danej chwili
  • Odnosząc to rozwiązanie do rodzaju nieruchomości, to byłoby to własne mieszkanie o ruchomych ścianach, które możemy rozszerzać w nieskończoność i przenosić je z miejsca na miejsce 🙂

Jak wybrać hosting współdzielony

Hosting Współdzielony jest najpopularniejszym rozwiązaniem hostingowym na całym świecie. Ogromna ilość dostępnych ofert na rynku często sprawia klientom problemy, ponieważ dla większości z nich technologie i rozwiązania internetowe to nowość. Zazwyczaj nie wiedzą oni, jak wybrać hosting, bo nie wiedzą na co zwracać uwagę przy wyborze dobrego pakietu hostingowego.

Przede wszystkim należy pamiętać, że obfitość różnych parametrów (do tego bez ograniczeń), oferowanych przez firmy hostingowe, nie oznacza, że ich usługa będzie najlepsza dla Ciebie. Oczywiście, najlepiej byłoby skonsultować się z webmasterem, który wyjaśniłby, jakie funkcje będą Ci potrzebne w Twoim projekcie. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, czytaj dalej, aby zrozumieć niektóre kluczowe fakty dotyczące hostingów współdzielonych i wybrać odpowiednie rozwiązanie dla Ciebie.

Poniżej przedstawiam listę kilku, zasadniczo kluczowych elementów każdego planu hostingowego, wraz z wyjaśnieniem, co to jest i czego szukać w idealnym planie.

Przedłużenie-Prawdziwa Cena Hostingu

Cena to “parametr” który tak naprawdę powinien być najmniej istotny, przy wyborze firmy hostingowej, ale warto o nim tutaj wspomnieć, bo to nim jesteśmy najbardziej zwodzeni. Przeważnie nie mamy czasu na czytanie długich i nudnych regulaminów, więc niektóre firmy sprawnie to wykorzystują.

  • Cena to jedno, ale to przedłużenie determinuje prawdziwy koszt hostingu. Nigdy nie sugeruj się ceną jaką widzisz na stronie głównej. W większości przypadków, to cena promocyjna, obejmująca tylko pierwszy rok korzystania z konta. Za kolejne lata zapłacisz cenę przedłużenia usługi hostingowej. O dziwo, może się ona różnić od ceny promocyjnej nawet kilkaset razy, tak… kilkaset (100, 200, 600… razy więcej).Czasami szczegółowy cennik usług nie jest tak łatwo znaleźć, ale spokojnie, gdzieś jest na pewno i uwierz mi, warto się trochę wysilić.
  • Dlaczego uważam, że kierowanie się głównie ceną to niezbyt dobry pomysł? Dlatego, że każdy biznes musi jakoś zarabiać pieniądze, żeby funkcjonować, wiadomo. Jeżeli firma ma nieprzyzwoicie niskie ceny, to albo sobie odbije na przedłużeniu usługi, albo przytnie na czymś innym… Będą oszczędzać na sprzęcie, na personelu (wsparcie techniczne), albo bezpieczeństwie, jak nie od strony oprogramowania to serwerowni (systemy monitoringu, antywłamaniowe, przeciwpożarowe, wentylacyjne itp.). Jeśli nie “przycinają” i nadal są tani, to pytanie jak długo będą w stanie przetrwać na rynku (a konkurencja bywa brutalna).

Nie zrozum mnie źle, nie sugeruję, że tanie hostingi są złe… Na pewno znajdziesz coś taniego i dobrego, ale trzeba uważać z tym oszczędzaniem, bo “chytry dwa razy traci”…

  • Nie zapominaj o domenach! Jeśli planujesz kupić domenę u dostawcy swojego hostingu, to pamiętaj, że polityka cenowa w przypadku domen wygląda niestety dokładnie tak samo jak w przypadku kont hostingowych – czyli szukamy szczegółowego cennika usług i sprawdzamy koszt przedłużenia domeny na kolejne lata, bo może się okazać, że pomimo niższej ceny za hosting, wcale nie musi być taniej niż u konkurencji, jeśli doliczymy do tego koszt domeny.
    Koszt domeny dla dostawcy hostingu to 10 zł netto za rejestrację i 40 zł netto za przedłużenia, wszystko powyżej tych kwot, to marża. Średnia cena przedłużenia domeny to około 70 zł netto.
    Pamiętaj, że domenę możesz zarejestrować obojętnie gdzie i przekierować na hosting. Jest to lepsze rozwiązanie w przypadku, gdy hosting okaże się kiepski i będzie trzeba przenieść stronę. Jeśli interesują Cię domeny, to zobacz mój artykuł wyczerpujący temat domen i tego, co warto wiedzieć przy wyborze własnej domeny

Pojemność hostingu-Przestrzeń na dysku

Często zdarza się, że firmy hostingowe oferują ogromną ilość powierzchni na dysku. Nie daj się zwieść dużym liczbom ;). Jeśli chcesz prowadzić Blog z obrazami wysokiej jakości na swojej stronie, najprawdopodobniej wystarczy Ci zaledwie kilka gigabajtów (GB) pamięci.

Ważniejsze od ilości miejsca jest rodzaj dysków! Lepiej wybrać konto hostingowe o mniejszym dysku SSD, niż konto hostingowe o dużej pojemności, ale na dysku HDD.

Filmy publikowane na stronie internetowej powinny być hostowane na zewnętrznych serwisach, takich jak YouTube, Vimeo albo Wistia. Są to serwisy dużo lepiej zoptymalizowane do tego celu. Dlatego filmów nie bierze się pod uwagę szacując ilość potrzebnego miejsca na stronę internetową.

Sprawdź czy powierzchnia skrzynek pocztowych jest wliczona w powierzchnię całkowitą konta hostingowego (przeważnie tak jest). Zastanów się jak dużo wiadomości wysyłasz/otrzymujesz i czy wiadomości te zawierają przeważnie załączniki o dużych rozmiarach? W takim przypadku trzeba się zastanowić nad większą przestrzenią dyskową konta hostingowego.

Szacowanie potrzebnej pojemności konta hostingowego

Wiadomo. Im więcej zdjęć zamierzasz umieszczać na stronie, tym więcej miejsca będziesz potrzebować. Duże i dobrej jakości zdjęcie (po odpowiedniej optymalizacji pod kątem umieszczenia na stronie internetowej) to około 0,5MB. Stąd 1GB pamięci na dysku to aż 2048 takich zdjęć!

Sama strona to zaledwie kilka MB, więc też możemy to pominąć.

Pojemność konta hostingowego w zależności od rodzaju strony internetowej

  1. Zwykła strona wizytówka – wystarczy 1 GB przestrzeni na dysku
  2. Przeciętny blog ze zdjęciami – 5 GB
  3. Blog podróżniczy (sporo dużych zdjęć) – 10 do 20 GB
  4. Sklep internetowy (zależy od ilości asortymentu i zdjęć produktów) – 10 do 30 GB

Transfer

Transfer to ilość danych, jaką odwiedzający Twoją stronę mogą pobrać z serwera w ciągu miesiąca (czasami może być podane na cały rok).

Kiedy ktoś otwiera Twoją witrynę w przeglądarce internetowej, z serwera pobierane są wszystkie teksty i multimedia znajdujące się na tej stronie. Dlatego im więcej na przykład zdjęć na stronie, tym więcej transferu będzie potrzebne. Oczywiście, w tej sytuacji ilość potrzebnego transferu będzie również rosła wraz z rosnącą liczbą odwiedzających.

Jak oszacować potrzebną ilość transferu przy wyborze konta hostingowego

Potrzebny transfer ciężko jest oszacować, ale jeśli założymy 10 000 odwiedzin na stronie miesięcznie (ilość odwiedzin w miarę popularnej strony internetowej) i że każdy odwiedzający przejrzy 5 takich artykułów, jak ten (rozmiar tego artykułu to 1,8MB), to potrzebny miesięczny transfer = 10 000 x 5 x 1,8MB =  90GB.

Na szczęście znaczna część firm hostingowych oferuje nielimitowany transfer, dlatego nie powinny się tutaj pojawić żadne problemy. Jednak, warto wiedzieć o co chodzi z tym transferem.

Przepustowość łącza Hostingu

Przepustowość to szybkość połączenia sieciowego, a nie szybkość przesyłania danych. Pomyśl o ruchu na autostradzie czteropasmowej. Gdy masz połączenie o dużej przepustowości, wielu użytkowników może jednocześnie korzystać z witryny, podobnie jak na autostradzie z otwartymi wszystkimi pasami. Połączenie o niskiej przepustowości może być równoznaczne z robotami drogowymi w godzinach szczytu, jeśli zbyt wielu użytkowników znajduje się na Twojej witrynie jednocześnie.

Firmy hostingowe oferują różne poziomy przepustowości, a Ty musisz określić, który poziom jest najbardziej opłacalny dla Ciebie w oparciu o zawartość Twojej witryny, występujący na niej ruch i sposób, w jaki użytkownicy z niej korzystają (odtwarzają filmy, oglądaj zdjęcia, kupują produkty itp.).

Up-Time Hostingu

Oczywiście chcesz, aby ludzie mieli dostęp do Twojej witryny 24/7, dlatego idealny hosting to ten z najmniejszą ilością przestojów. Większość firm hostingowych twierdzi, że wskaźnik ten wynosi 99,9%. Pomimo tych zapewnień, najlepiej sprawdzić recenzje innych użytkowników i sprawdzić jak to wygląda w rzeczywistości. Często „planowany przestój, na konserwację” nie jest uwzględniany w ich ogólnym wskaźniku przestojów tylko dlatego, że jest on zaplanowany.

Wsparcie Techniczne Hostingu

Dobre wsparcie techniczne i obsługa klienta jest krytyczne w przypadku usług hostingowych. Możesz sprawdzić wybraną firmę pod tym kątem czytając regulamin na ich stronie, czytając opinie klientów lub kontaktując się z nimi bezpośrednio, aby doświadczyć jakości ich obsługi klienta z pierwszej ręki. Czytanie opinii klientów to dobry sposób na uzyskanie szczerych odpowiedzi i zobaczenie, jak firma będzie traktować Cię, gdy będziesz potrzebować ich pomocy. Sprawdź proces zgłaszania problemów technicznych, czy musisz wysyłać je e-mailem, czy możesz z nimi porozmawiać na czacie lub zadzwonić? W jakich godzinach są oni do Twojej dyspozycji? Jak szybko odpowiadają? Sprawdź również, czy firma oferuje filmy instruktażowe, sekcję z najczęściej zadawanymi pytaniami lub forum dla klientów, jako dodatkowe środki pomocy, które mogą ewentualnie pomóc w samodzielnym rozwiązywaniu problemów technicznych.

Ilość domen i witryn internetowych

Większość firm hostingowych umożliwia tworzenie i przetrzymywanie wielu nazw domen i witryn na jednym koncie hostingowym. W ostatnich latach stało się to dość powszechną praktyką zarówno dla osób prywatnych, jak i dla organizacji. Większa ilość stron internetowych będzie wymagała więcej miejsca na dysku i mocy obliczeniowej CPU. Upewnij się, że pakiet, który wybierzesz został przygotowany specjalnie z myślą o tym, aby obsługiwać wiele witryn – dlatego niektóre firmy na przykład oferują specjalne pakiety dla deweloperów.

Certyfikat SSL

Zabezpieczenie SSL (ang. Secure Socket Layer) szyfruje połączenie z Twoją stroną internetową, aby ewentualne dane osobowe przesyłane podczas wymiany informacji były chronione (szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych). Istnieją różne poziomy zabezpieczeń SSL, istnieją certyfikaty przeznaczone dla organizacji oraz bardziej podstawowe, stworzone z myślą o osobach prywatnych. W ostatnim czasie posiadanie certyfikatu SSL zyskało na wadze, ponieważ ma to wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania (lepsze SEO). Dlatego większość firm hostingowych, wprowadziło do swojej oferty darmowy certyfikat Let’s Encrypt, który jest wystarczający dla większości prostych stron internetowych. Podczas wyboru konta hostingowego należy upewnić się, że otrzymamy darmowy certyfikat SSL.

Kopie zapasowe

Kopie zapasowe (ang. backup) są niesamowicie istotnym elementem zarządzania stroną internetową. Najlepiej kiedy zarówno Ty, jak i Twoja firma hostingowa robi regularnie kopie zapasowe całej Twojej witryny. Niestety nie wszystkie konta hostingowe mają taką opcję. Jeśli zdecydujesz się na hosting, który jej nie posiada, musisz koniecznie pamiętać, aby robić je na własną rękę, ewentualnie zainstalować sobie specjalnie przeznaczony do tego program.

Konta Email

Na początek wystarczy Ci jeden, lub ewentualnie dwa profesjonalne adresy email, ale pamiętaj, że firma się rozrośnie i pewnego dnia będą potrzebne kolejne… Pomimo, że ograniczenia tylko do jednego konta email to już rzadkość, to nadal sporo firm hostingowych nakłada ograniczenia na konta e-mail, co do ich pojemności. Dodatkowo, zdarzają się również restrykcje odnośnie ilości wysyłanych wiadomości. Możliwe jest oczywiście uzyskanie adresu e-mail z nazwą Twojej witryny za pośrednictwem innych firmy, podobnie jak i większej ilości nazw domen, jednak łatwiej jest zarządzać i prowadzić marketing, jeśli masz dostęp do wszystkiego w jednym miejscu.

Panel administracyjny hostingu

Panel sterowania służy do zarządzania płatnościami, kontami e-mail, domenami, zainstalowanym oprogramowaniem, np. WordPress i innymi opcjami Twojego konta hostingowego. Jest to główny sposób interakcji z serwerem, ale niestety nie jest oferowany przez wszystkich dostawców usług hostingowych, dlatego warto się upewnić, czy jest on dostępny dla konta, które wybierzesz. Druga rzecz, na jaką warto zwrócić uwagę to układ i funkcjonalność panelu sterowania, bo mogą się one znacznie różnić w zależności od firmy.

Zaawansowani użytkownicy mogą preferować panel kontrolny, który ma łatwiej dostępne informacje o serwerze, podczas gdy początkujący mogą woleć bardziej „przyjazny dla użytkownika” układu. Istnieje wiele różnych typów paneli kontrolnych i nie wszystkie obsługują tego samego rodzaju oprogramowanie lub język skryptowy.

Język skryptowy PHP

Jest to język programowania, który większość firm hostingowych używa na swoich serwerach do tworzenia stron internetowych. Osoby posiadające wcześniejsze doświadczenie techniczne mogą preferować użycie jednego z wielu innych języków skryptowych. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, pamiętaj, że hosty internetowe nie obsługują wszystkich języków skryptowych. Zawsze dokładnie sprawdź, czy dostawca usług hostingowych może obsługiwać dowolny język i oprogramowanie, z których chciałbyś skorzystać. Jeżeli pozostajesz już przy PHP (jak zapewne zdecydowana większość z nas) to warto upewnić się, że wybrana przez Ciebie firma będzie miała zainstalowaną najnowszą wersję PHP.

Aktualne wersje PHP możesz sprawdzić na oficjalnej stronie projektu.

Dlaczego jest to takie ważne? Chodzi o kwestie bezpieczeństwa Twojej strony internetowej. Dlatego, jeżeli firma hostingowa nie posiada najnowszych wersji PHP, to raczej bym jej nie polecał. Pamiętaj też, że nawet jeśli firma ma najnowszą wersję PHP, to nie koniecznie będzie ona ustawiona jako domyślna, dlatego może być konieczne ręczna zmiana na najnowszą (w panelu sterowania konta hostingowego), albo wystarczy poprosić o to dział techniczny.

Ilość Unikalnych Użytkowników (UU)

Niektóre firmy hostingowe nakładają dodatkowo limity na maksymalną ilość unikalnych wizyt (lub unikalnych użytkowników) na naszej stronie internetowej. Jest to robione, by kontrolować ruch na poszczególnych kontach hostingowych (stronach internetowych) i zapobiegać sytuacjom, gdzie jedna strona o dużym ruchu obciąża serwer, obniżając mocno wydajność pozostałych stron na tym samym serwerze (patrz wady hostingów współdzielonych). Dzięki limitom odwiedzin, strona taka zostanie zablokowana po przekroczeniu limitu, a jej właściciel będzie zmuszony przenieść się na mocniejszy serwer, gdzie nie będzie szkodził pozostałym użytkownikom hostingu.

Limit Unikalnych Użytkowników (UU) 5 000 (5k) miesięcznie w zupełności wystarczy na pierwszy rok istnienia bloga.

Przekroczenie limitów hostingu

W szczegółowym opisie technicznym każdego konta hostingowego powinniśmy mieć możliwość sprawdzenia dokładnie, jakie limity będą nas obowiązywały, decydując się na dany pakiet. Powinny znajdować się tam informacje na temat maksymalnego obciążenia procesora, maksymalnej ilości dostępnej pamięci RAM, maksymalnej ilości uruchomionych jednocześnie procesów, itp.

Limity te, jak już wspomniałem wcześniej, są po to, aby jedna mocno obciążona strona nie mogła psuć jakości usługi innym klientom, mającym swoje konta na tym samym serwerze. Oczywiście nie załatwia to całkowicie problemu, a jedynie pomaga w ograniczaniu szkodliwych efektów, bo gdy na jednym serwerze upchnie się zbyt wiele kont, to nawet limity nie pomogą (patrz “przycinanie” kosztów…).

Wszystko fajnie, wiesz już, że są limity i po co one są, ale skąd wiadomo czy je przekraczamy?

No właśnie…

Gdy przekroczysz któryś z limitów, Twoja strona po prostu przestanie działać do momentu, aż limity zostaną odnowione.

Na pewno zauważysz to na wykresie Google Analytics, gdy nagle spadnie Ci mocno liczba odwiedzających, ewentualnie jeśli dobrze wybierzesz firmę hostingową, to ta wcześniej Cię uprzedzi, że “jedziesz już na rezerwie”.

Co robić, gdy dobijemy limitu? Zależy, czy zdarza się to notorycznie, czy tylko sporadycznie. Można się przenieść na inny pakiet hostingowy z wyższymi limitami, albo spróbować zoptymalizować stronę. Warto spróbować wtedy podpytać firmę hostingową, może będą w stanie coś podpowiedzieć i zlokalizować przyczynę problemów.

W tym miejscu muszę pochwalić nowatorskie rozwiązanie, jakie wprowadziła na rynek firma hostingowa dhosting.pl:

Zachowanie się serwera podczas symulacji wzmożonego ruchu na stronie z elastycznym hostingiem.
Zachowanie się serwera podczas symulacji wzmożonego ruchu na stronie z elastycznym hostingiem.

Oferują oni elastyczny hosting internetowy – amy tam w panelu administracyjnym dostęp do wykresów wydajności naszego konta, więc widzimy w czasie rzeczywistym jak daleko nam do przekroczenia limitów. Natomiast jego elastyczność polega na tym, że nasze limity są “naciągane”, jeżeli wystąpi taka potrzeba – możemy doładować konto prepaid jakąś kwotą (jak telefon na kartę) i gdy na naszej stronie wystąpi wzmożony ruch, to nie zostanie ona wyłączona, tylko zostaną chwilowo podniesione limity, a firma dhosting.pl pobierze z konta za to niewielką opłatę.

Myślę, że jest to świetne rozwiązanie, na przykład dla sklepów eCommerce. Zazwyczaj przeprowadzają oni regularnie różnego rodzaju kampanie reklamowe. Po uruchomieniu takiej kampanii odnotowują oni nagle spory ruch na stronie, ale

Jaki Hosting Współdzielony Wybrać 2020

Jeśli masz ograniczony budżet i nie stać Cię jeszcze na lepsze rozwiązania, to pozostaje Ci tylko hosting współdzielony. Na sam początek wystarczy, ale jak tylko Twój biznes, czy blog zacznie nabierać wiatru w żagle i pojawi się większy ruch, to polecam przenieść się na Cloudways, tak jak ja.

Jeśli chodzi o hosting współdzielony, to na polskim rynku wybór jest spory, dlatego tutaj pomogę Ci trochę zawęzić obszar poszukiwań. Poniżej znajdziesz listę firm, które według mnie oferują najlepszy hosting współdzielony, ale zanim zaczniesz się zastanawiać, który z tych hostingów wybrać, powiem Ci z grubsza jak to z tym współdzielonym jest i dlaczego unikać najtańszych:

  • Tak naprawdę ich wydajność jest ciężko oszacować, bo zależy ona od pory dnia i ruchu na pozostałych stronach znajdujących się na tym samym serwerze.
  • Warto wybrać firmę renomowaną, która dba o wizerunek swojej marki, bo tutaj są najmniejsze szanse na występowanie tzw. oversellingu
  • Overselling to upychanie jak najwięcej stron na jednym serwerze, żeby maksymalizować zyski – dla serwera jest to bez różnicy, obsłużyć 10, 100, a nawet 1000 kont hostingowych, ale różnicę widać w tym jak te strony będą działały – im więcej ludzi w restauracji, tym dłużej czeka się na jedzenie…
  • Wyższa cena hostingu działa jak filtr – najtańsze hostingi przyciągają cwaniaków, którzy stosują różne sztuczki, niekoniecznie lubiane, lub dozwolone na przykład przez Google. Mając swoją stronę na tym samym serwerze można oberwać rykoszetem – sytuacja z życia wzięta – miałem pocztę na linuxpl, z której nie dochodziły żadne maile do mojego klienta w Norwegii i to nie, że trafiały do spamu, tylko po prostu nigdzie się nie pojawiały. Do mnie dochodziło wszystko, a do niego nic. Okazało się, że firma hostująca jego skrzynkę email blokowała całkowicie wszystko z mojego serwera, bo ich klienci dostawali mnóstwo spamu z tych adresów IP.

No to teraz, jeśli potrzebny Ci hosting współdzielony, to proponuję Ci przyjrzeć się tym firmom:


Podsumowując

Wydajność – jeżeli bardzo zależy Ci na wydajności i nie boisz się trochę „ubrudzić rąk”, to jednak wybrałbym LH – ich panel administracyjny jest bardzo przestarzały i niezbyt przyjazny użytkownikowi, ale za to jeśli chodzi o wydajność serwerów i stabilność w ich działaniu, to wygrywają z konkurencją. Ostatecznie serwer ma działać, a nie ładnie wyglądać, a ewentualne niedogodności (gdy napotkasz jakieś problemy) ich obsługa techniczna postara się naprawić.

Wygoda – jeżeli należysz do osób, które cenią sobie bardziej wygodę i prostotę to tutaj wybrałbym atthost – ich panel administracyjny, może nie aż tak zaawansowany i dopracowany jak w przypadku firmy dhosting, ale też jest bardzo prosty w obsłudze i przede wszystkim funkcjonalny, a cena dużo niższa niż w dhosting. Ich obsługa techniczna, tak jak w LH jest przez cały dzień gotowa do pomocy poprzez chat. Ich serwery działają bardzo stabilnie i szybko.

Minimum Obsługi – jeśli chcesz mieć dobry hosting, ale interakcje z kontem hostingowym chcesz utrzymać na totalnym minimum, to nie ma lepszego hostingu dla Ciebie niż jdm. Pod warunkiem oczywiście, że Twoja strona działa na WordPressie.

Jakich hostingów unikać?

Mimo, że ciężko komuś doradzić najlepszą firmę hostingową, to z tymi nie najlepszymi jest już trochę łatwiej. Dlatego, na wstępie, nie polecam Ci firm:

  • home.pl,
  • az.pl,
  • kei.pl,
  • domena.pl

Głównie ze względu na ceny przedłużeń usług na kolejne lata. Są to firmy bardzo drogie, a jakością i wydajnością wcale nie odstające od pozostałych firm hostingowych, których ceny są kilkukrotnie niższe. Wiem, bo sprawdziłem, a oto rekordzista:

Jednym z ważniejszych parametrów Twojej strony to prędkość jej wczytywania, a ta w dużej mierze zależy od konta hostingowego. Na prędkość strony wpływa też oczywiście sam jej projekt, dlatego ja swoje testy przeprowadzałem na dokładnie identycznych stronach internetowych zamieszczonych na różnych kontach hostingowych. I tak na przykład, porównując naszego rekordzistę powyżej, do 3 razy tańszej konkurencji

Jak widać droższe nie znaczy lepsze…

Nie polecam również firmy

  • ovh.pl

Nie ma to nic wspólnego z ich serwerami ani cenami, panel administracyjny też nie jest najgorszy, ale obsługa techniczna to tragedia. Chodzi tutaj o polską obsługę techniczną konkretnie, bo wiem, że pozostałe radzą sobie dużo lepiej. Ma to pewnie związek z tym, że nie jest to Polska firma. Już sama rejestracja konta przebiega dosyć opornie. Można zapłacić online, ale po opłaceniu rachunku nic się nie dzieje, dopiero po kontakcie telefonicznym (co też wymaga cierpliwości) okazało się, że przeoczyłem w jakimś mailu informację, że muszę przesłać:

kopia dokumentu potwierdzającego tożsamość (tj. jedynie awers dowodu osobistego lub paszport)WAŻNE: prosimy również napisać numer zamówienia i/lub NIC handle (Numer Klienta) na odrębnej kartce papieru i umieścić ją obok dokumentu, tak aby wszystko było widoczne na jednym zdjęciu,- kopia potwierdzenia adresu zamieszkania (rachunek za prąd/gaz, wyciąg bankowy, rachunek za telefon stacjonarny/komórkowy lub zaświadczenie o adresie zamieszkania wydane przez urząd miasta lub gminy, itd.). 

Do tego informatycy najwyraźniej działają szybciej niż obsługa klienta. Pojawił mi się błąd podczas instalacji WordPressa i nie mogłem nic zrobić. Było późno, więc nie mogłem nigdzie zadzwonić (chyba że za granicę). Napisałem więc zgłoszenie (albo dwa). Na drugi dzień sprawdziłem ponownie moje konto, błąd zniknął (po kilkunastu godzinach). Ja natomiast odpowiedź od polskiego biura obsługi klienta dostałem po 2-3 dniach.

Nadal nie wiesz który hosting wybrać?

Szukasz hostingu i mimo mojej listy powyżej nadal nie wiesz, który pakiet hostingowy i której firmy wybrać?

Hosting na Prostą stronę wizytówkę

Bez formularza kontaktowego:

Jeżeli szukasz hostingu na bardzo prostą stronę wizytówkę i nie potrzebujesz niczego specjalnego, tylko pokazać parę zdjęć, mapkę, napisać kim jesteś i podać dane do kontaktu, to może wcale nie potrzebujesz hostingu… Taką prostą stronę możesz zrobić w ciągu paru godzin i to całkowicie za darmo.

Jeśli potrzebujesz własną domenę, to możesz podpiąć ją pod taką darmową stronę. Będziesz musiał kupić tylko domenę. Polecam Ci wtedy firmę SeoHost, bo mają najniższe ceny za domeny (jakieś 40 zł netto za rok).

Zobacz jak zrobić stronę internetową całkowicie za darmo tutaj (kurs online)

Z formularzem kontaktowym:

Jeśli chcesz mieć na swojej stronie formularz kontaktowy, gdzie ludzie podają swoje adresy email, to raczej radziłbym wybrać płatny hosting, który oferuje umowę powierzenia danych osobowych – RODO.

W tym przypadku polecam firmę hostingową SeoHost i ich najtańszy pakiet hostingowy WordPress:

  • Tani hosting
  • Niskie ceny za domeny

Hosting dla bloga, strony firmowej, portfolio lub małego sklepu

Na początek – dla aktywnych, niezdecydowanych przedsiębiorców z pomysłami:

W tym przypadku polecam firmę hostingową atthost i ich podstawowy pakiet hostingowy Professional SSD. Jest to bardzo uniwersalne konto hostingowe, dobre w zasadzie do wszystkiego i bardzo proste w obsłudze dzięki ich panelowi administracyjnemu. Nie ma ograniczeń na ilość stron i ceny bardzo korzystne. Usuwanie i tworzenie nowych stron to pestka i trwa 15 minut.

Na początek – dla osób zdecydowanych, z konkretnym pomysłem i kierunkiem, ale jeszcze ograniczonym budżetem:

Jeśli już wiesz na 100% co chcesz robić i koniec z eksperymentowaniem, to polecam konto hostingowe firmy LH. Tutaj zarządzanie kontem i stronami jest trochę utrudnione przez kiepski panel administracyjny, dlatego jak dopiero się uczysz tworzyć strony albo co chwilę kasujesz i tworzysz nowe strony na różnych domenach i subdomenach to LH utrudnia mocno pracę. Ale za to mają bardzo wydajne serwery, więc jak masz tylko jedną stronę, to warto poświęcić trochę więcej czasu i postawić stronę raz i cieszyć się lepszymi prędkościami.

Na początek – dla blogów i sklepów z dużą ilością zdjęć i ze sporą listą mailingową, prowadzących większe kampanie reklamowe

W tym przypadku bardzo dobrze sprawdza się firma dhosting – duża ilość zdjęć dlatego, że dają sporo miejsca na start (50GB), a duża lista mailingowa, bo jest to tzw. elastyczny hosting – rozesłanie kampanii reklamowych skutkuje nagłym skokiem ruchu na serwerze, przez co w przypadku większych newsletterów strona taka może zostać zablokowana. Uruchamiając funkcję skalowania na hostingu dhosting możemy się przed tym zabezpieczyć – serwer dostosuje się do wzmożonego ruchu (zwiększy tymczasowo moc serwera), my za dodatkowe zasoby hostingu zapłacimy grosze, ale za to będziemy mogli spać spokojnie, bo strona na pewno pozostanie aktywna przez cały czas. Do tego ich panel administracyjny i obsługa jest naprawdę na wysokim poziomie. Zarządzania kontem hostingowym, pocztą i skrzynkami pocztowymi jest bardzo proste i intuicyjne. Świetny hosting dla większych firm i stron, które inwestują już sporo w marketing.

Hosting dla poważnych biznesów, które cenią sobie najlepsze rozwiązania

Jeżeli masz już poważny biznes, dla którego chcesz najwyższej klasy hosting, to tylko Cloudways. Ceny tutaj zaczynają się od 40 zł miesięcznie, ale jest to najlepszy hosting, kropka. Moja strona estartupy.pl działa już na tym hostingu i jestem mega zadowolony. Jest trochę drożej, ale od przeniesienia się do Cloudways, jakby w końcu kamień mi z serca spadł – kwestia jakości hostingu już dla mnie nie istnieje. Dodatkowo od czasu zmiany hostingu Google jakoś bardziej lubi moją stronę, bo pokazuje moje treści dużo częściej.

Podsumowując

  1. Atthost – gdy zaczynasz przygodę z internetem i potrzebujesz dobrego hostingu na początek i do testów
  2. LH – gdy masz już stronę i szukasz dla niej przytulnego kąta, gdzie dobrze się nią zajmą
  3. dhosting – gdy twój biznes przybierze trochę na wadze, ten hosting sobie poradzi
  4. jdm – gdy wolisz oddać obsługę konta hostingowego całkowicie w ręce obsługi technicznej.
  5. Cloudways – najlepszy hosting, ale to jest hosting Cloud VPS dla WordPressa. (zobacz moją recenzję tutaj)

Najlepszy Hosting – Podsumowanie Kilku Miesięcy Testów

Tutaj pomogę Ci dobrać najlepszy hosting dla Ciebie. Najlepszy hosting to pojęcie względne, bo zależy od tego, jakie są Twoje potrzeby, jaką stronę zamierzasz na nim trzymać, na jakim poziomie jest Twoja wiedza techniczna itd.

Problem z wyborem hostingu polega na tym, że na pierwszy rzut oka wszystkie wyglądają tak samo, dlatego większość ludzi podejmuje decyzję na podstawie tego, co rzuca się w oczy najbardziej – czyli cena i znajomość marki (im częściej widzimy logo takiej firmy, tym chętniej kupujemy). Niestety jest to bardzo zgubna metoda, a kluczem do dobrej decyzji jest znajomość podstawowych cech najlepszych kont hostingowych:

Na co zwracać uwagę przy wyborze hostingu

Żeby wybrać najlepszy hosting, musimy zdefiniować, co to ten najlepszy hosting tak w ogóle jest i czym się charakteryzuje:

Uptime – czas nieprzerwanej pracy serwera i dostępności usług, które oferuje

Jedną z najważniejszych rzeczy do rozważenia przy wyborze dobrej firmy hostingowej jest uptime. Jest to miara procentowa czasu, kiedy twoja witryna funkcjonuje i jest dostępna dla odwiedzających. Im wartość uptime jest bliższa 100%, tym lepiej.

Dobre firmy hostingowe obiecują i zapewniają bardzo wysoki procent czasu sprawności. Firma zapewniająca najlepszy hosting dokłada wszelkich starań, oferując:

  • Zduplikowane serwery w jednym centrum danych – jeśli serwer, na którym znajduje się Twoja witryna przestaje działać, uruchamia się duplikat serwera, aby nie było przerwy w pracy.
  • Zduplikowane serwery w wielu centrach danych – jeśli dojdzie do klęski żywiołowej, duplikat serwera w tej samej lokalizacji nie utrzyma Twojej witryny. Jeśli jednak zduplikowane serwery znajdują się w wielu lokalizacjach po różnych stronach kraju lub nawet na innym kontynencie, Twoja witryna ma znacznie większą szansę na nieprzerwaną pracę, bez względu na okoliczności.
  • Gwarancja bezawaryjności – najlepsze firmy hostingowe oferują gwarancję bezawaryjności, a jeśli nie dotrzymają obietnicy, zrekompensują Ci utracone interesy bezpłatnymi usługami lub bezpośrednio zapłacą odszkodowanie.

Prędkość – czas odpowiedzi serwera i wczytywania strony

Czas, jaki Twoja strona potrzebuje na załadowanie się w przeglądarce jest krytyczny. Powolne witryny tracą potencjalnych klientów, a tym samym możliwość zarobienia pieniędzy.

Im szybciej, tym lepiej, dlatego dobre firmy hostingowe nieustannie dążą do zwiększenia szybkości hostowanych witryn.

Firma zapewniająca najlepszy hosting:

  • Używa serwerów z dyskami półprzewodnikowymi (SSD) – dyski SSD są znacznie szybsze niż tradycyjne dyski twarde podczas uzyskiwania dostępu do danych.
  • Ogranicza liczbę witryn, które współdzielą jeden serwer – zwiększa to ilość zasobów dostępnych dla każdej witryny na serwerze hostingu współdzielonego.
  • Używa buforowania, aby wstępnie załadować niezmienione części witryny – gdy część witryny jest buforowana, można ją wyświetlić znacznie szybciej, ponieważ serwer nie musi budować jej za każdym razem, gdy jest wyświetlana.

Bezpieczeństwo

Cyber bezpieczeństwo to gorący temat dla małych firm, ponieważ coraz więcej z nich jest atakowanych. Dobre firmy hostingowe chronią Twoją witrynę przy użyciu standardowych środków bezpieczeństwa.

Firma oferująca najlepszy hosting zapewnia bezpieczeństwo Twojej strony przez:

  • Zautomatyzowane skanowanie w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania – jeśli mamy szczęście (w nieszczęściu), to złośliwe oprogramowanie spowoduje jedynie, że nasza witryna przestanie działać. W najgorszym scenariuszu oprogramowanie takie może przejąć kontrolę nad witryną i wykorzystać ją do wysyłania spamu, a nawet do przeprowadzania ataków na inne witryny, co może zniszczyć reputację, nad którą tak ciężko pracowaliśmy. Automatyczne skanowanie w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania ostrzega o zagrożeniu, dzięki czemu możesz lepiej chronić swoją firmę.
  • Integracja z dostawcami usług CDN – wiele najlepszych firm hostingowych zaczęło oferować integrację z dostawcami usług CDN (ang. Content Delivery Network), co zapewnia lepsze bezpieczeństwo, a także inne przydatne funkcje dla Twojej witryny.
  • Zarządzanie zaporą Firewall – ochrona witryn hostowanych przez firmę hostingową przy użyciu zapory firewall to już standard. Wielkie firmy hostingowe wykraczają poza to, umożliwiając każdemu klientowi skonfigurowanie własnej zapory firewall indywidualnie, dzięki czemu mogą zarządzać dostępem i bezpieczeństwem 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, bez kontaktowania się z pomocą techniczną.

Wsparcie techniczne

Gdy potrzebujesz pomocy, potrzebujesz dużo frustracji w zarządzaniu witryną swojej małej firmy. Dobre firmy hostingowe oferują system przesyłania zgłoszeń, które są następnie rozpatrywane przez ich pracowników.

Firmy oferujące najlepszy hosting zapewniają:

  • Wsparcie na żywo (chat) – nie ma nic lepszego niż odebranie telefonu i skontaktowanie się z żywą osobą, która może odpowiedzieć na Twoje pytania i pomóc Ci rozwiązać problemy od razu.
  • Baza wiedzy i samouczki – po co w ogóle dzwonić, jeśli możemy sami znaleźć odpowiedź, lub dowiedzieć się, czego potrzebujemy za pomocą samouczka?
  • Fora społecznościowe – stanowią one doskonałe zasoby do nauki i rozwiązywania problemów z którymi spotykają się inni, a jeśli firma jest znana i istnieje długo, to na pewno ktoś wcześniej przed nami miał ten sam problem.

Limity

Limity mogą zniszczyć budżet na hosting Twojej witryny. Dobre firmy hostingowe oferują więcej zasobów niż potrzebujesz w rozsądnych cenach.

Firmy zapewniające najlepszy hosting oferują:

  • Nieograniczone wszystko – tak, nie ma granic, jeśli chodzi o:
    • Miejsce na kod, pliki i bazę danych witryny;
    • Ruch odwiedzający Twoją witrynę;
    • Ilość domen i subdomen
    • Konta email i FTP.

Inne

Najlepsze firmy hostingowe oferują również następujące korzyści:

  • Kopie zapasowe – istnieje mnóstwo powodów, dla których warto wykonywać kopię zapasową witryny. Niestety w natłoku codziennych obowiązków wiele małych firm zapomina o tym ważnym zadaniu. Najlepsze firmy hostingowe pomagają w tym, wykonując kopię zapasową witryny za nas.
  • Prywatność domeny – jeśli skrzynka odbiorcza jest pełna spamu, jednym z głównych sprawców może być wpis w rejestrze domen. Prywatność domeny ukrywa Twoją tożsamość, zastępując Twoje dane osobowe danymi firmy hostingowej.
  • SSL / TSL – jeśli na swojej stronie masz sklep e-commerce, musisz zagwarantować prywatność danych osobowych i informacji o płatności klienta, korzystając z certyfikatów bezpieczeństwa Single Socket Layer (SSL) lub jego następcy, Transport Layer Security (TLS). Najlepsze firmy hostingowe obsługują różne odmiany certyfikatów, a nawet mogą sprzedać Ci własny.
  • Autoinstalator aplikacji – dzięki autoinstalatorowi możesz szybko i łatwo zainstalować na swoim koncie hostingowym np. WordPressa lub inny podobny CMS.

Pakiety

Wymagania dotyczące hostingu są różne dla różnych firm. Dobre firmy hostingowe, aby sprostać potrzebom różnych klientów, oferują zarówno hosting współdzielony, VPS, jak i serwery dedykowane.

Firmy z najlepszym hostingiem oferują jeszcze więcej opcji:

  • Różnorodność pakietów hostingowych w ramach każdego typu – w świecie hostingu współdzielonego i serwerów dedykowanych nadal jest miejsce na udoskonalenie oferty tak, by lepiej dopasować ją do różnych potrzeb klientów. Wielkie firmy hostingowe oferują pakiety, które łączą różne elementy wszystkich wyżej wymienionych produktów na różnych poziomach cenowych, aby dopasować je do Twojego budżetu.
  • Łatwe migracje pomiędzy różnymi pakietami – wraz z rozwojem firmy rosną też wymagania Twojej strony internetowej co do hostingu. Najlepsze firmy hostingowe ułatwiają zmianę z jednego pakietu hostingowego na drugi, umożliwiając płynne skalowanie w miarę rozwoju Twojej firmy.

Lepszy Hosting to nawet do 101,7% Więcej Dochodu!

Zobacz na konkretnym przykładzie, co może oznaczać dla Twojej firmy zmiana na lepszy hosting dla Twojej firmowej strony internetowej. Pokażę Ci jak to działa na przykładzie zakładu fryzjerskiego z Warszawy. Aż ciężko uwierzyć jak ogromne korzyści może to przynieść!

Google kładzie coraz większy nacisk na szybkość działania stron internetowych. Jest to jeden z punktów, które wpływają na ranking Twojej strony internetowej. Szybkie strony Google wynagradza wyższymi pozycjami w jego wynikach wyszukiwania. Bez dobrego hostingu będzie trzeba zadowolić się resztkami. Bez dobrego hostingu strony spadają w rankingach Google. Dlatego dobry i szybki hosting jest bardzo ważny.

W dzisiejszych czasach wszystko przenosi się do internetu, stron w internecie przybywa z dnia na dzień. Coraz ciężej jest się przebić przez gąszcz konkurencji, dlatego trzeba wyciskać ile się da z każdej okazji na przeskoczenie konkurencji, jedna pozycja wyżej w wynikach wyszukiwania Google to dla wielu firm być albo nie być, bo oznacza mieć, albo nie mieć klientów.

Z badań wynika, że różnica w ilości kliknięć pomiędzy pozycją pierwszą, a drugą w wynikach wyszukiwań Google, to aż 17,85‬%. Zależność tą przedstawia poniższy wykres:

Źródło

CTR (ang. Click Through Rate) to współczynnik klikalności, oznaczający stosunek między ilością kliknięć, a ilością wyświetleń reklamy, posta, lub zajawki strony w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej. Mierzy się go w procentach. Im lepiej reklama jest odbierana przez klienta (jest lepiej ukierunkowana), tym przeważnie lepszy CTR osiąga.

Powyższy wykres zależności CTR od pozycji w wynikach wyszukiwania Google przedstawiony w postaci tabeli z konkretnymi danymi liczbowymi:

PozycjaCTR
135.4 %
217.55 %
310.73 %
47.11 %
55.03 %
63.71 %
72.8 %
82.18 %
91.74 %
101.48 %

Co to oznacza dla Ciebie i Twojej strony?

Ma to wpływ na ilość odwiedzających Twoją stronę internetową, czyli na ilość potencjalnych klientów i ostatecznie na wysokość zarobków!

Weźmy na przykład zakład fryzjerski z Warszawy:

W ciągu miesiąca aż 18100 osób szuka fryzjera w Warszawie wpisując w wyszukiwarce frazę “fryzjer warszawa”.

To znaczy, że jeśli masz zakład fryzjerski w Warszawie i Twoja strona internetowa dla tego słowa kluczowego pokazuje się na pozycji 2 w wynikach wyszukiwania Google, to odwiedza ją miesięcznie około 3 176 osób.

Jeśli teraz zmiana hostingu na lepszy pozwoli Ci wskoczyć na miejsce 1, to miesięcznie Twoją witrynę będzie odwiedzało o 3 230 osób więcej!

To aż 2 x więcej potencjalnych klientów = 2 x więcej w kieszeni!

Nie lekceważ tego aspektu Twojej strony internetowej. Nie odkładaj tego w nieskończoność. Sprawdź jakość swojego Hostingu już dzisiaj.

Możesz zobacz jak Twoja strona internetowa i hosting, z którego korzystasz wypada w rankingu Google za pomocą specjalnych narzędzi Google! To bardzo proste!

Słownik Podstawowych Pojęć

Znajomość podstawowej terminologii wydaje się być jednym z największych wyzwań podczas dokonywania wyboru serwera, dlatego przygotowałem dla Ciebie krótką listę podstawowych pojęć:

Hosting

Kompleks różnych usług i funkcji, które pozwalają na umieszczenie strony internetowej i wszystkich powiązanych z nią plików w Internecie. Umożliwia on dodawanie domen i subdomen, konta email, bazy danych, a także zmieniać niektóre parametry serwera, np. takie jak wersję interpretera PHP.

Hosting Współdzielony

Najtańszy i najbardziej popularny rodzaj hostingu. Świetne rozwiązanie dla startupów. Właściciele tego typu kont współdzielą fizyczny serwer i jego zasoby (procesor, pamięć RAM, dysk, itd.). W zależności od firmy hostingowej, zazwyczaj konta te różnią się od siebie pod względem parametrów i limitów. Występują pod różnymi nazwami, np: hosting, hosting www, konto hostingowe, hosting internetowy, serwer www.

Hosting VPS

Złoty środek – hosting VPS (ang. Virtual Private Server) nagradza Cię większą częścią serwera. W rzeczywistości zapewnia to lepszą wydajność i mniejsze ryzyko zablokowania witryny (witryn) z powodu złej okolicy serwera (czyli z powodu posiadania strony na serwerze, którego ktoś inny używa do np. spamowania). Hosting VPS daje Ci dostęp do systemu operacyjnego serwera, a to oznacza większe pole manewru jeśli potrzebujesz nietypowej konfiguracji serwera.

Hosting dedykowany

Najbardziej zaawansowane rozwiązanie. Otrzymujesz cały serwer – albo nawet kilka serwerów – tylko dla siebie i swojej witryny. Dedykowane serwery są ściśle zalecane, jeśli witryna działa z dużymi bazami danych lub zawiera wiele plików multimedialnych.

Cloud Hosting

Hosting w chmurze (ang. Cloud Hosting), jest to sieć połączonych ze sobą fizycznych serwerów. Wszystkie serwery przechowują te same informacje, które mogą być wykorzystane do zwiększenia wydajności twoich stron internetowych –  chmura nie jest ograniczana przez dostępne zasoby (np. pamięć RAM czy procesor).

Serwer

Komputer podłączony na stałe (24/7) do sieci Internet. Połączenie sprzętu i oprogramowania, które służy do umieszczenia witryny w Internecie. Każdy serwer ma podstawowy zestaw cech: wydajność sprzętu, przepustowość, system operacyjny, pamięć RAM itp.

Serwerownia

Serwerownia (ang. Datacenter), to pomieszczenie w którym Twoja firma hostingowa utrzymuje wszystkie (lub dużą część) swoich serwerów. Dobre serwerownie są dobrze zabezpieczone, chronione przed pożarem i mają dobrą wentylację.

SEO

Skrót od Search Engine Optimization (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych) Połączenie usług służących podniesieniu rangi/pozycji Twojej witryny na listach wyników wyszukiwania. Jakość SEO często zależy od hostingu.

Przestrzeń na dysku

Przestrzeń na dysku (HDD lub SSD), to miejsce na dysku twardym serwera, które można wykorzystać do przechowywania witryny i wszystkich powiązanych plików.

HDD

Dysk twardy komputera (ang. Hard Disc Drive, napęd dysku twardego). Jest to dysk z ruchomymi talerzami, na które dane nanoszone są w postaci nośnika magnetycznego.

SSD

Nowa generacja dysków twardych komputera (ang. Solid-State Drive), budowane w oparciu o pamięć Flash (ta sama technologia, co w pamięciach przenośnych na USB). Największe ich zalety to szybkość działania, brak elementów ruchomych i mniejsza awaryjność.

Przepustowość

Cecha określająca maksymalną prędkość oraz ilość informacji przychodzących i wychodzących, które mogą być przetworzone w jednostce czasu przez Twój plan hostingowy.

Transfer

Ilość danych, jaką można wysłać lub pobrać z serwera (konta hostingowego) w ciągu miesiąca.

CPU / Core

Często nazywane procesorem, urządzenie to przetwarza duże ilości informacji i zadań. Zwykle CPU ma znaczenie tylko przy zakupie dedykowanego serwera lub chmury obliczeniowej.

Panel administracyjny

Oprogramowanie służące do zarządzania oprogramowaniem hostingowym i sprzętem (jeśli to możliwe). Panel sterowania umożliwia wydajniejsze zarządzanie kontem hostingowym oraz jego wszystkimi usługami i parametrami.

CMS

System zarządzania treścią (ang. Content Management System). System CMS pozwala na zarządzanie treścią stron internetowych z poziomu przeglądarki internetowej. Najpopularniejszym systemem CMS na tą chwilę jest WordPress.

System operacyjny

Środowisko używane do instalowania wielu narzędzi programistycznych, które umożliwiają administrowanie hostingiem i jego funkcjami.

RAID

System bezpieczeństwa używany do ochrony danych na dyskach twardych za pomocą skomplikowanego przechowywania wielowarstwowego.

Uptime

Czas działania serwera – ilość czasu, w którym serwer jest online i działa poprawnie, bez żadnych awarii. Im wyższy czas dostępności, tym lepiej.

PHP

Skryptowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych i budowania aplikacji webowych w czasie rzeczywistym.

Co to jest Serwerownia – Centrum Danych (ang. Data Center)

Jeżeli mówimy o hostingu i serwerach, to nie można nie wspomnieć o serwerowniach. Serwerownia, jak sama nazwa wskazuje, to pomieszczenie, w którym przechowuje się serwery. Firmy hostingowe jednak częściej stosują nazwę Centrum Danych dla swoich serwerowni, lub jej angielski odpowiednik – Data Center. To dlatego, że większość firm hostingowych nie posiada własnych serwerowni, tylko korzysta z usług wyspecjalizowanych w przechowywaniu danych firm (Centrum Danych), gdzie przechowują swoje serwery.
Tego typu Data Center to prawdziwy bunkier, gdzie bezpieczeństwo naszych danych jest gwarantowane wielością różnego rodzaju systemów zabezpieczeń.
Dobre Centra Danych charakteryzują się:
Kontrolą dostępu – tylko wykwalifikowani pracownicy mają dostęp do serwerów
Zabezpieczeniami antywłamaniowymi – nikt nie ukradnie dysków z danymi
Dobrym Monitoringiem
Zabezpieczeniami przeciwpożarowymi
Odpowiednimi systemami wentylacji utrzymującymi elektronikę w dobrej kondycji – czyli odpowiednie chłodzenie, niski poziom wilgotności powietrza, minimum zanieczyszczeń w powietrzu, itp.
Odpowiednią lokalizacją – niskie zagrożenie ze strony wybryków natury, jak powodzie, trzęsienia ziemi, czy huragany

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.