fbpx

Czy Ci się to podoba, czy nie, jeśli posiadasz własny biznes, to jesteś w branży marketingu.

Marketing zawsze był bardzo ważny, ale dzisiaj, w czasach internetu stał się on jeszcze istotniejszy. Internet sprawił, że marketing to już nie tylko zmartwienie takich gigantów jak Hewlett-Packard. Dzisiaj każdy ma dostęp do tych samych, ogromnych możliwości marketingu internetowego i każda firma (mała i duża), która nie wykorzysta tego ogromnego potencjału, zostanie pożarta przez bardziej na czasie konkurencję.

Czasy się zmieniły.

Dzisiaj, Twoi klienci każdą wolną chwilę spędzają w internecie. W autobusie, na przystanku, czy na poczekalni u dentysty, wszystkie oczy są skierowane na ekrany telefonów komórkowych i to przez te ekrany firmy muszą dzisiaj docierać do nowych i obecnych klientów.

Walka z konkurencją sprowadza się teraz do tego, która firma lepiej wykorzysta dostępne narzędzia cyfrowe i sprawniej będzie realizować strategie i taktyki marketingu internetowego, by trafić na ekrany większej ilości telefonów.

Marketing Internetowy 360 to idealne źródło informacji dla początkujących i bardziej zaawansowanych sprzedawców oraz przedsiębiorców internetowych, którzy chcą się uczyć od podstaw, lub doskonalić już posiadane umiejętności. Jest to kompletny zbiór informacji, skutecznych strategii i cennych porad ekspertów.
Dzięki temu przewodnikowi dowiesz się jak zbudować i udoskonalić swój internetowy plan marketingowy, ale przede wszystkim unikniesz wielu często popełnianych błędów.

Zaoszczędzisz czas i pieniądze.

Jeśli mowa o pieniądzach, to znajdziesz tu wiele rzeczy, które możesz zrobić nie wydając przy tym ani grosza. Jednak, jeśli chodzi o dotarcie do nowych odbiorców, to nawet niewielki budżet może przynieść niebywałe rezultaty. Dlatego dam Ci również wskazówki, jak skutecznie inwestować w marketing internetowy, by nie ponosić przy tym niepotrzebnego ryzyka - chodzi tu o bezpieczny start, testowanie, naukę i rozwój.

Z biegiem czasu zwiększysz skalę działań, by zapewnić optymalny wzrost dla Twojego biznesu.

W tym przewodniku przeprowadzę Cię przez wszystkie zagadnienia marketingu internetowego, zaczynając od tych najłatwiejszych - od wykorzystania wyszukiwarek internetowych po zakup pierwszych reklam online. Wszystkie kanały będą Ci dobrze znane (Facebook, Google, YouTube, Email, Twoja strona internetowa, itd.). Dodatkowo otrzymasz dokładne instrukcje krok po kroku, żeby przebrnąć przez wszystko bez najmniejszych problemów.

Ale zacznijmy od podstaw.

Co to jest marketing Internetowy?

Marketing Internetowy to działanie polegające na wykorzystaniu potencjału sieci internet do promowania i sprzedaży produktów i usług, poprzez wykorzystanie różnych kanałów cyfrowych, takich jak media społecznościowe, wyszukiwarki internetowe, email, blogi, fora, strony internetowe itp.

Marketing internetowy to dzisiaj najlepszy sposób na dotarcie do klientów.

Internet pozwala na znacznie dokładniejsze kierowanie reklamy do konkretnych osób (targetowanie), a nawet umożliwia uzyskiwanie informacji zwrotnej od osób zainteresowanych i śledzenie efektów kampanii reklamowych na bieżąco (efekt każdej wydanej złotówki widoczny niemalże w czasie rzeczywistym).

Zasada nr 1 w marketingu: złożyć właściwą ofertę, we właściwym czasie i we właściwym miejscu...

Dzisiaj, Twoi klienci są online - spędzają czas w mediach społecznościowych, są na bieżąco z serwisami informacyjnymi i blogami, oraz szukają informacji w Internecie, kiedy ich potrzebują. Marketing Internetowy pozycjonuje Cię w tych samych kanałach, dzięki czemu Twoi idealni potencjalni klienci mogą Cię zobaczyć, dowiedzieć się więcej o Tobie, a nawet zadać Ci pytanie, aby dowiedzieć się więcej o Twoich produktach lub usługach.

Jak zwykle jednak, kij ma dwa końce ...

Owszem, internet całkowicie odmienił oblicze marketingu, dając nam dużo więcej możliwości. Problem w tym, że wszystko się teraz trochę bardziej pokomplikowało. Mamy różne kanały marketingu internetowego, a każdy kanał można eksploatować na różne sposoby i wykorzystując różne systemy. A najlepsze efekty uzyskuje się, gdy te wszystkie kanały i systemy połączymy ze sobą w jedną, dobrze naoliwioną maszynę.

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, do czego mamy dzisiaj dostęp, albo po prostu nie wiedzą jak to wykorzystać. Dlatego najbardziej korzystają na tym duże firmy, które stać na zatrudnienie specjalisty.

Czas to zmienić...

Tak, jest tego sporo i jeśli dopiero zaczynasz przygodę z marketingiem internetowym, to ilość zagadnień i technik związanych z tym tematem może być przytłaczająca. Ale jest to jak najbardziej wykonalne, szczególnie z konkretnym planem działania i wsparciem.

I dlatego właśnie powstał przewodnik Marketing Internetowy 360.
Dzięki niemu marketing internetowy okaże się łatwy i przyjemny.
Ale przyjrzyjmy się bliżej, jak to działa.

Jak działa Marketing Internetowy?

Pod wieloma względami marketing internetowy wcale nie różni się od marketingu tradycyjnego. W obu przypadkach organizacje starają się rozwijać wzajemnie korzystne relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami.
Ale marketing internetowy zastąpił większość tradycyjnych taktyk marketingowych, ponieważ został stworzony w celu dotarcie do dzisiejszych konsumentów.
Na przykład...
Pomyśl o swoim ostatnim ważnym zakupie. Zastanów się, gdzie tak naprawdę rozpoczął się proces zakupowy? Czy nie był to przypadkiem internet? Szukając opinii, czytając recenzje, sprawdzając rożne dostępne opcje, ceny, warianty itd. itp.?
No własnie... Dzisiaj większość decyzji zakupowych rozpoczyna się online. Czasy tradycyjnego marketingu już dawno się skończyły, bo dziś ludzie chodzą z nosami wetkniętymi w telefon i ledwo zauważają nadjeżdżające samochody, a co dopiero reklamy wokół nich...
W takiej sytuacji obecność w Internecie jest absolutnie konieczna, niezależnie od tego, co sprzedajesz.
Kluczem do sukcesu jest opracowanie internetowej strategii marketingowej, która zapewni obecność Twojej marki we wszystkich miejscach (online), gdzie bywają Twoi klienci, a następnie pomoże nawiązać z nimi lepszą więź za pomocą różnych kanałów cyfrowych ...
... Content, czyli artykuły na stronach internetowych, aby na bieżąco informować o nowościach branżowych, napotkanych problemach i sposobie ich rozwiązywania ...
... Media społecznościowe, aby udostępniać te treści, a następnie angażować klientów (bardziej na stopie przyjacielskiej) jako przyjaciół i obserwatorów w dyskusje na temat tych treści ...
... Pozycjonowanie i Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) w celu optymalizacji treści artykułów, dzięki czemu będą się one pojawiały w wynikach wyszukiwania, gdy ktoś będzie szukał informacji, o których piszesz ...
... Płatna Reklama (PPC) generująca ruch do Twojej strony internetowej, gdzie ludzie mogą zapoznać się z Twoja oferta ...
... Oraz marketing e-mailowy, aby podtrzymywać bliski kontakt z klientami i mieć pewność, że nadal znajdują oni rozwiązania, których szukają.
Po połączeniu wszystkich tych elementów, otrzymasz wydajną, łatwą w obsłudze internetowa maszynę (kombajn) marketingową. I choć budowanie takiej maszyny od podstaw może wydawać się trochę przerażające, w rzeczywistości sprowadza się to do prostych etapów uczenie się i integrowania jednej taktyki marketingu internetowego na raz.
Właśnie po to opracowałem ten przewodnik: aby pomóc Ci zbudować lub udoskonalić Twój internetowy plan marketingowy, unikając typowych pomyłek i błędnych decyzji związanych z robieniem tego samemu po raz pierwszy.

Jakie są Zalety Marketingu Internetowego?

Obecność i silna pozycja Twojej marki w internecie pomoże Ci na wiele sposobów:

  • Ułatwi to budowanie świadomości marki i zwiększy zaangażowanie klientów zarówno przed, jak i po sprzedaży
  • Pomoże Ci przekształcić nowych kupujących w oddanych fanów, którzy kupują więcej i częściej
  • Spowoduje, ze ludzie zaczną dzielić się informacjami i przekazywać je dalej, co zapoczątkuje tzw. marketing szeptany i  wszystkie związane z nimi korzyści
  • Skróci to drogę kupującego (podroż klienta), przedstawiając mu lepiej dopasowana ofertę w bardziej odpowiednim miejscu i we właściwym czasie
  • Marketing internetowy  pozwala na dotarcie do klienta o każdej porze dnia i nocy,
  • Komunikaty reklamowe mogą być jeszcze bardziej spersonalizowane, co zwiększy ich skuteczność,
  • Łatwy dostęp do statystyk pozwoli ci skrupulatnie poszerzać wiedzę o grupie docelowej,
  • Zyskasz możliwość interakcji z potencjalnym klientem,
  • Efekty twoich działań będą mierzalne,
  • Masz pełną kontrolę nad kosztami reklam, które w razie potrzeby, możesz redukować.

Poznaj Strategie Dające Realne Wyniki

Miej na uwadze to, ze sfera marketingu internetowego nieustannie się zmienia. Co chwile możemy usłyszeć, lub wyczytać z przeróżnych źródeł w internecie o nowych narzędziach i taktykach, które rzekomo działają cuda.
Na estartupy.pl naszym celem jest pokazanie Ci, co to tak naprawdę jest marketing internetowy i jak wykorzystać go do rozwoju firmy.
Skupiamy się na najistotniejszych dziedzinach marketingu internetowego, które są ponadczasowe - będą miały kluczowe znaczenie dla rozwoju Twojej firmy dzisiaj, jutro i przez wiele lat do przodu. Każda z tych dyscyplin zostanie szczegółowo omówiona w osobnych rozdziałach tego Przewodnika Absolutnego po Marketingu Internetowym tak, jak to pokazano poniżej.

Kilka slow na temat Przewodnika Marketing Internetowy 360

Marketing internetowy to nie żadna magia i nie trzeba być ekspertem komputerowym żeby sobie z nim świetnie radzić. Jeśli chcesz przedstawić ludziom swój produkt, lub usługę, w którą wierzysz i która ufasz, że się przyda, to z powodzeniem możesz reklamować się w internecie, stosując metody opisane w tym przewodniku.
Przewodnik Marketing Internetowy 360 nie uczy najnowszych super trików, które działają dzisiaj, ale jutro już nie. Ten przewodnik opisuje zagadnienia takie jak content marketing, marketing w mediach społecznościowych, marketing mailowy itp.
Metody opisywane są zawsze w kontekście rezultatów, na których każdemu właścicielowi biznesu powinno zależeć najbardziej - pozyskiwanie nowych i monetyzacja obecnych kontaktów i klientów oraz budowa społeczności na bazie zwolenników Twojej marki.

Czego się tutaj nauczysz?

W każdy rozdział porusza 3 najważniejsze aspekty dla omawianej strategii:
Metody:Czyli strategie i procesy, które pomogą Ci stworzyć plan i zastosować go we własnym biznesie. Jest to większa część każdego rozdziału, ponieważ w marketingu internetowym kluczowe znaczenie ma sposób realizacji strategii. W tym przewodniku udostępniam dokładne metody, których używam tutaj na estartupy.pl
Wskaźniki:Czyli liczby, które będziesz obserwować, aby mierzyć swój progres i identyfikować obszary, które wymagają ulepszenia (lub które warto inwestować więcej).
Słownictwo:Czyli terminologia stosowana przez ekspertów, dzięki czemu zaczniesz rozumieć więcej i komunikować się znacznie efektywniej (nawet jeśli nie uważasz się za profesjonalistę).
Rozdziały tego przewodnika zostały uporządkowane według zależności logicznej. Oczywiście możesz dowolnie przeskakiwać pomiędzy rozdziałami i stosować opisane taktyki w dowolnej kolejności, ale zalecam Ci realizacje poszczególnych etapów według ustalonej tutaj kolejności.
Nie spiesz się, tylko przeczytaj na spokojnie i przestudiuj każdy z rozdziałów po kolei. Staraj się na bieżąco stosować opisywane tutaj taktyki marketingu internetowego, ale nie próbuj osiągnąć perfekcji już na samym początku, przy pierwszym podejściu.
Pracy jest sporo dlatego trzeba to wdrażać na raty - po jednej taktyce, a nie wszystko na raz. Dopiero gdy skończysz z jedna metoda marketingu internetowego, przejdź do kolejnej. Gdy wdrożysz już wszystkie taktyki, wtedy możesz skupić się na optymalizacji i usprawnieniu procesów w celu uzyskania maksymalnego efektu i wzrostu.

Narzędzia marketingu internetowego

Czas przejść do narzędzi, z którymi powinieneś się niezwłocznie zapoznać, jeśli chcesz realizować sprawny marketing internetowy.

1. Google Ads

Google Ads (do niedawna: Google AdWords) to najogólniej mówiąc, system reklamowy firmy Google, umożliwiający wyświetlanie reklam w wyszukiwarce oraz w sieci reklamowej. W istocie, jest to bardzo rozbudowane narzędzie, pozwalające prosto i intuicyjnie dotrzeć do użytkownika wyróżniającego się konkretnymi cechami demograficznymi, zainteresowaniami, czy nawet zachowaniami w sieci.
Google Ads umożliwia zastosowanie kampanii reklamowych wykorzystując:

  • Sieć wyszukiwania,
  • Sieć reklamową,
  • Zakupy Google,
  • Wideo,
  • Promocję aplikacji.

System Google Ads jest stale rozwijany, co pozwala na konstruowanie kampanii reklamowych zgodnych z aktualnymi trendami. Co istotne – samo założenie konta w Google Ads jest całkowicie darmowe, co stanowi atut nie tylko dla profesjonalistów, ale i osób stawiających pierwsze kroki w marketingu internetowym. Ogólnie mówiąc – to, ile wydasz na reklamę w Google Ads, zależy od ciebie.

Wyniki działań w Google Ads

Aby twoja reklama w Google Ads mogła zostać wyświetlona, bierze udział w „licytacji” z innymi reklamodawcami. Wówczas, pod uwagę brane są parametry takie, jak koszt kliknięcia oraz wynik jakości. Google przykłada bardzo dużą uwagę do wysokiego poziomu reklam, ale i uczciwości ich kierowania. Jeśli wynik jakości reklamy jest niski, może oznaczać to, że będzie wyświetlana rzadziej lub nawet wcale.
Google Ads wychodzi naprzeciw również odbiorcom reklam – każdy przekaz, który wyświetlany jest zbyt natarczywie, można zgłosić. Można zrobić to również wtedy, gdy treść reklamy zostanie uznana za nieodpowiednią. Zwykle jednak, przed publikacją reklam, Google zajmuje się ich oceną pod względem wyżej wspomnianych cech.

Google Ads – dlaczego warto?

Dlaczego Google Ads to dobra forma reklamy w internecie?

  • Umożliwia kontrolę kosztów reklam,
  • Daje możliwość precyzyjnego kierowania reklam,
  • Pozwala na łatwe mierzenie efektów,
  • Gwarantuje efekt szybszy niż SEO,
  • Pozwala reklamować się w serwisach: YouTube i Gmail,
  • Umożliwia śledzenie wyników konkurencji.

2. Reklama w social media

Z przekazem reklamowym, warto docierać również do użytkowników mediów społecznościowych. Z pewnością, reklama w social media kojarzy ci się przede wszystkim z Facebookiem. Tymczasem, całe mnóstwo serwisów społecznościowych (np. Instagram, LinkedIn, Twitter) oferuje równie atrakcyjne formy promowania produktów lub usług!

Co wyróżnia reklamę w social media?

  • Charakterystyczną cechą reklam w social media jest ich interaktywność. Użytkownik może taką reklamę „polubić”, udostępnić dalej, skomentować. Reklamy w mediach społecznościowych pozwolą uzyskać niemal natychmiastowy feedback, który będzie cenną wskazówką odnośnie tego, co w przekazie powinno zostać poprawione. Oznacza to jednak, że należy być przygotowanym na krytykę internautów.
  • W social media, reklamy mają niemal równie różnorodne formy, co np. w Google Ads. Możesz zdecydować się na reklamę tekstową, tekstowo-graficzną, reklamę w formie video.
  • Przekaz reklamowy w mediach społecznościowych, można uznać za bardziej „dyskretny”. Użytkownik często może nie odróżnić posta prywatnego od reklamowego. Przepisy prawne regulują jednak, aby treści reklamowe były właściwie oznaczone – zwykle, jest to drobny dopisek „sponsorowane”.
  • Social media gromadzą o swoich użytkownikach potężne ilości informacji. To pozwoli ci w jeszcze dokładniejszym dotarciu do wybranej grupy docelowej, poprzez targetowanie swoich reklam.

Zalety reklamy w social media:

  • Wzmacnianie świadomości marki,
  • Możliwość zbierania komunikatów zwrotnych od odbiorców,
  • Możliwość kierowania na wybrane landing pages poprzez reklamy,
  • Szybsze docieranie z informacjami o nowościach, promocjach etc.

3. Reklama w blogosferze

Jeśli szukasz sposobu na sprawne promowanie swojej firmy w internecie, warto pomyśleć również nad współpracą z blogerami. O ile kiedyś prowadzenie bloga było kojarzone z tworzeniem internetowego pamiętnika, dziś nikt nie zaprzeczy, że blogerzy stanowią najistotniejszą grupę twórców w sieci. To kreatorzy opinii, z którymi liczy się coraz więcej osób. Dla ciebie – jako reklamodawcy – oznacza to możliwość dotarcia do szerokich rzesz odbiorców.

Jak podjąć współpracę z blogerem?

Reklamodawcy najczęściej decydują się na współpracę płatną lub barterową. Pierwsza wymaga zapłaty blogerowi za zareklamowanie produktu lub usługi, druga to po prostu oferta towaru za reklamę. Cena reklam płatnych zależy w dużej mierze od prestiżu blogera. Reklamy na blogach mogą pojawiać się w postaci:

  • Recenzji i testów,
  • Patronatu,
  • Tekstów sponsorowanych,
  • Konkursów.

Jak wybrać blogera idealnego?

Nie decyduj się na współpracę z pierwszym lepszym blogerem, którego strona wyświetli się w wyszukiwarce. Zrób małe badanie rynku i sprawdź, którzy blogerzy podejmują tematykę odpowiadającą oferowanym przez twoją firmę produktom lub usługom. Z propozycją współpracy, warto zwracać się do najlepszych – oczywiście, musisz mieć na uwadze swój budżet. Najpopularniejsi twórcy, z dużą dozą prawdopodobieństwa będą wyżej cenili możliwość zareklamowania się na ich blogach.
We współpracy z blogerem, nie oczekuj od niego bezkrytycznej recenzji twojego produktu – właściciele blogów muszą dbać o swoją autentyczność, dlatego niemal zawsze będą starali się ocenić twój produkt zgodnie z własnymi odczuciami. Warto o tym pamiętać – zwłaszcza, gdy produkt, który chcesz reklamować, nie jest idealny.

4. Kampanie e-mail

E-mail marketing to sposób na reklamę niedrogą, a zarazem angażującą twoich odbiorców. Oferty sprzedażowe możesz przekazywać im w czasie rzeczywistym, bez marnowania środków na druk i dystrybucję. To szczególnie cenna forma reklamy wówczas, gdy masz już rozbudowaną bazę klientów.

Skuteczna kampania e-mail – zasady

  • Przekaz reklamowy musi być zwięzły i konkretny – nie stosuj „wodolejstwa”,
  • Zadbaj o przejrzystość przekazu oraz prosty język,
  • Stosuj wezwanie do działania (call to action), bezpośrednie zwroty do adresata,
  • Zadbaj, by e-mail kierował do wartościowej strony produktowej,
  • Temat e-maila musi intrygować i skłonić do otwarcia wiadomości,
  • Umieść logo firmy w widocznym miejscu,
  • Zapoznaj się z zasadami RODO i naj odbiorcy możliwość wypisanie się z newslettera,
  • Zoptymalizuj e-mail pod kątem urządzeń mobilnych,
  • Mierz skuteczność kampanii.

5. Lejek sprzedażowy

Co kryje się za tym pojęciem? Mówiąc krótko, lejek sprzedażowy to metafora sytuacji, w której odwiedzający twoją stronę www internauta trafia do „lejka”, jednak tylko ci, którzy zdecydowali się na zakup, wychodzą z jego wąskiej strony. Osoby, które dokonały zakupu, stają się wyznacznikiem dla stworzenia profilu potencjalnego klienta, co z biegiem czasu pozwala udoskonalać działania marketingowe.

„Etapy” lejka sprzedażowego

  • Góra lejka – wzbudzenie zainteresowania

Na tym etapie, nie należy podejmować działań o charakterze sprzedażowym. Postaw na akcje takie, jak buzz marketing, posty w social media, reklamę natywną, wpisy blogowe.

  • Środek lejka – edukacja klienta

Zainteresowany produktem klient, chce poszerzyć swoją wiedzę. Umożliwisz mu to, oferując próbki, raporty czy kierując go na podstronę typu FAQ.

  • Spód lejka – decyzja sprzedażowa

To etap, w którym musisz ostatecznie przekonać klienta do zakupu, wzbudzając jego zaufanie. Wykorzystaj opinie dotychczasowych klientów i referencje.

  • Dół lejka – ocena klienta

Gratulacje – klient zdecydował się na zakup. Twoim zadaniem jest podziękowanie mu oraz zaoferowanie dodatkowych korzyści, np. w formie karty stałego klienta czy rabatu. Nie zapomnij o pozyskaniu opinii po zakupie.

Słownik Pojęć

Zobacz listę najważniejszych pojęć z dziedziny marketingu internetowego.

Copy link