Marketing Afiliacyjny
Marketing afiliacyjny oparty jest o współpracę reklamodawcy z partnerem (afiliantem), który pełni rolę pośrednika w procesie sprzedaży. Dzięki wspólnym działaniom, reklamodawca zyskuje nowych klientów, z kolei afiliant – wynagrodzenie za efekt swoich działań. Dlaczego warto zdecydować się na podjęcie takiej współpracy?
Marketing afiliacyjny i jego uczestnicy
W marketingu afiliacyjnym uczestniczą z reguły trzy podmioty: reklamodawca, partner oraz klient. Zdarza się, że czwartym uczestnikiem procesu jest organizator tzw. programu partnerskiego. Jakie zadania należą do poszczególnych uczestników tego procesu?
- Reklamodawca ma na celu sprzedaż produktu lub usługi poprzez wykorzystywanie jednego z kanałów zewnętrznych.
- Partner, czyli afiliant dysponuje kanałem, w którym umieszcza komunikat reklamowy. Śmiało można uznać, że marketing reklamowy opiera się przede wszystkim o rolę partnera. Może być nim np. blogger czy influencer.
- Klient to odbiorca w kanale partnera, z którego przekierowany zostaje do reklamodawcy.
Jakie korzyści płyną z marketingu afiliacyjnego?
- Dzięki marketingowi afiliacyjnemu, reklamodawca może docierać do większej ilości odbiorców – bez dodatkowych kosztów.
- Efektem marketingu afiliacyjnego jest zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku.
- Za reklamę płacisz tylko wtedy, gdy ta przynosi oczekiwane efekty. To rozsądne i opłacalne rozwiązanie z punktu widzenia zarówno reklamodawcy, jak i partnera.
Fakty i mity o afiliacji
Wokół marketingu afiliacyjnego krąży wiele mitów, które zniechęcają reklamodawców do skorzystania z takiej formy promocji. Najpopularniejszym z nich jest ten mówiący, że tylko „najwięksi” mają szansę na wyciągnięcie z afiliacji widocznych korzyści. Nie jest prawdą, że tylko wielkie serwisy mogą na niej zarobić – mniejsi przedsiębiorcy i twórcy, których produkty i publikacje są bardziej spersonalizowane, także mają szansę na doskonałe efekty.
Kolejny mit mówi o tym, że marketing afiliacyjny opiera się tylko na linkach umieszczanych na stronach www. Dziś sprawa wygląda zupełnie inaczej – afiliację uskutecznisz także w bazach mailowych oraz kanałach social media. Kilka tysięcy fanów na Facebooku czy Instagramie wystarczy, aby zacząć monetyzować swoje działania, np. poprzez model rozliczania za wykonanie danej akcji (CPA).
Niektórzy sądzą, że wysoka sprzedaż to jedyny wyznacznik skutecznej afiliacji. Tymczasem, ten sposób współpracy przynosi ze sobą inne korzyści – niemniej istotne niż sam pieniądz. Mowa chociażby o podnoszeniu świadomości marki.
Z drugiej strony, nie brakuje osób, które oczekują efektów afiliacji zaraz po jej wdrożeniu. Na rezultaty trzeba zwykle nieco zaczekać; o skuteczności kampanii decydują m. in. dobrze zaprojektowany proces zakupu, kreacje reklamowe, atrakcyjne treści, dobrze funkcjonująca strona www. Pamiętaj: takie działania wymagają cierpliwości.
Afiliacja to bezpieczny i rozsądny model współpracy, w którym obie strony – reklamodawca i partner – mają szansę na zysk, przy poniesieniu stosunkowo niewielkich kosztów. Warto jednak pamiętać, że każde działania marketingowe wymagają odpowiednio przygotowanej strategii i czasu.