Bezpieczeństwo przeglądania stron internetowych jest dla Google jednym z priorytetów. Internet Security Threat Report z 2016 roku podaje, że w 2015 roku doszło do kradzieży aż 500 milionów rekordów zawierających dane osobowe na stronach www. Od tego momentu, certyfikat SSL na stronach obsługujących klientów (banki, sklepy itp.) staje się już standardem. Jednak, czy wiesz, że protokół https ma znaczenie także dla pozycjonowania?
Certyfikat SSL to gwarancja bezpiecznego połączenia podczas wchodzenia na stronie www. Jego obecność można łatwo rozpoznać – strona, która została nim zabezpieczona, zamiast „http” ma przedrostek „https”. SSL chroni w szczególności:
Podsumowując, SSL to cenne zabezpieczenie strumienia transmisji danych przepływających przez twoją stronę. HTTPS pozwoli ukryć wszystkie, wrażliwe dane przed potencjalnymi przestępcami. Ta korzyść z posiadania certyfikatu SSL, powinna zainteresować przede wszystkim osoby, które prowadzą sklepy internetowe, fora, serwisy społecznościowe – słowem, każdego typu strony, administrujące danymi osób trzecich.
SSL jest jednak ważny i wtedy, gdy prowadzisz stronę „sam dla siebie” – a więc np. bloga czy internetową wizytówkę. W końcu nikt nie chciałby, aby praca i pieniądze, które włożył w przygotowanie własnej strony internetowej, poszły na marne.
Samo bezpieczeństwo to jednak nie jedyny aspekt, który powinien przekonać do zainstalowania SSL każdego, kto prowadzi stronę internetową. Okazuje się, że certyfikat może pomóc przebić się twojej stronie nieco wyżej w rankingu wyszukiwarki. Google co prawda nie potwierdza oficjalnie, że SSL wpływa pozytywnie na umiejscowienie adresu strony w wyszukiwaniach, jednak wystarczy spojrzeć na statystyki z logicznego punktu widzenia.
Proces wdrożenia SSL powinien być zainicjowany przez ciebie, ale certyfikat mogą wystawić tylko podmioty niezależne (Urzędy Certyfikacji). Oferują trzy typy weryfikacji: OV, DV, EV.
To, jak zaawansowana będzie ochrona twojej strony, zależy od ciebie i zasobności twojego portfela – im bardziej rozbudowany certyfikat SSL, tym więcej trzeba będzie za niego zapłacić. Istnieją również darmowe certyfikaty SSL, jednak decydując się na taki, warto przeanalizować, czy sprawdza się u wszystkich użytkowników twojej strony. Zrobisz to na przykład pod adresem: https://www.ssllabs.com/ssltest/.
Certyfikat SSL warto wdrożyć na stronie nie tylko wtedy, gdy chcesz chronić ważne dane osobowe jej użytkowników. HTTPS daje twojej witrynie szansę na wyższe miejsce w wyszukiwarce Google, jako przyjaznej użytkownikom.