Link Building – co to jest i jak przeprowadzać skutecznie?

Link building śmiało można zaliczyć do najważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie strony. Czy wiesz, jaki jest jego związek z SEO i jak znaleźć właściwe miejsce do linkowania swojej witryny? Zapoznaj się z podstawami wiedzy o link buildingu i udoskonal swoje działania pozycjonujące Twoją stronę.

Czym są linki i jaka jest ich rola?

Przed określeniem znaczenia linków dla działań SEO, warto rozebrać je na czynniki pierwsze. Bez wątpienia każdy użytkownik sieci wie, czym jest link i jak wygląda. To w końcu nic innego, jak elektroniczne hiperłącze, które można znaleźć w dokumentach, ale i wpisać do okna wyszukiwania samodzielnie. Linki odwołują się do innego elementu – może być nim strona, jak również plik. Linki można potraktować jak magiczne portale, które z jednego miejsca w sieci, przenoszą cię w zupełnie inne okolice.

Linki są ważne dla Google’a

Rok 1999 i powstanie wyszukiwarki Google, to swoista rewolucja w historii linków. Wcześniej, wyszukiwarki internetowe opierały się głównie o indeksowanie treści występujących na stronie – oznacza to, że im więcej dane słowo kluczowe występowało na stronie, tym wyżej ta lądowała w rankingu wyszukiwarki. Google postawiło na coś zupełnie innego i innowacyjnego: zamiast opierać rankingi o liczbę powtórzeń słowa kluczowego, zaczęło uzależniać je od linków.

Jak to wygląda w praktyce?

Im więcej linków (odwołań) do danej strony pojawi się w internecie, tym wyżej ta strona będzie plasowała się w rankingu wyszukiwarki.

Algorytm PR, czyli Page Rank

W oparciu o nowe założenia wystosowane przez Google, powstał Page Rank, czyli algorytm oceniający jakość stron internetowych w skali od 0 do 10. Linki to jedno z kryteriów, które algorytm bierze pod uwagę: ma tu znaczenie nie tylko ilość odwołań na stronie, ale także ich jakość. Google regularnie zlicza wskaźniki PR.. Dane o ocenach Page Rank nie są udostępniane często, jednak wciąż odgrywają dużą rolę w tym, na którym miejscu wyszukiwania znajdzie się dana witryna.

Link building: poznaj rodzaje linków

Jeśli zależy ci na wdrożeniu link buildingu (budowaniu sieci linków) na swojej stronie www, najpierw musisz zapoznać się z rodzajami linków i tym, jak je prawidłowo tworzyć. Odwołania można podzielić według następujących kryteriów:

1. Linki wewnętrzne i zewnętrzne

  • Linkowanie wewnętrzne – prowadzi do innych elementów w obrębie twojej całej witryny.
  • Linkowanie zewnętrzne – dotyczy wszelkich linków umieszczonych poza twoją witryną, które prowadzą właśnie do niej.

Podział na linki wewnętrzne i zewnętrzne, pomaga wyszukiwarce Google określić hierarchię podstron w obrębie twojej witryny, ale i jej strukturę.

2. Linki dofollow i nofollow

  • Linki dofollow – atrakcyjniejsze z punktu widzenia SEO, odnośniki dofollow informują algorytm wyszukiwarki o wartości docelowego adresu.
  • Linki – nofollow – w założeniu, oznaczenie „nofollow” ma za zadanie poinformowanie robota indeksującego Google’a o tym, że tego linku nie powinien oceniać w ramach linkowanej strony. Fakty jednak pokazują, że mogą one mieć pozytywny wpływ na wyświetlanie adresu w wynikach organicznych. Linki nofollow wykorzystywane są przez np. fora i portale społecznościowe.

Użytkownik strony, w praktyce nie zauważy różnicy między linkiem dofollow, a nofollow. Leży ona natomiast w kodzie tworzącym link:

  • Linki dofollow: <a href=”http://www.strona.pl” rel=”dofollow”>Link</a>
  • Linki nofollow: <a href=”http://www.strona.pl” rel=”nofollow”>Link</a>

3. Linki z różnym rodzajem opisu odsyłacza

Opis odsyłacza (SEO anchor, z ang. „kotwica”), odgrywa ogromną rolę w pozyskiwaniu wartościowych linków. W tym podziale, można wyróżnić następujące rodzaje odsyłaczy:

4. Linki w formie grafiki

Pamiętaj, że link nie musi ujawniać się tylko w formie tekstowej. Zewnętrzne odnośniki mogą przybierać formę graficzną (np. logo firmy, umieszczone na stronie). Linki graficzne charakteryzują się takimi samymi cechami, jak linki tekstowe: mogą być zatem zarówno nofollow, jak i dofollow; mogą też przyjmować różny atrybut opisu odsyłacza.

Jak pozyskiwać wysokiej jakości linki?

Miejsca na umieszczenie swoich linków w sieci, jest stosunkowo łatwo pozyskać. Będą się one jednak od siebie różniły w zależności od tego, jaki budżet jesteś w stanie na nie przeznaczyć.

  • Jeśli możesz sobie pozwolić na większy koszt, warto postawić na branżowe publikacje oraz wpisy gościnne u innych. Podejmując współpracę np. ze znanym i cenionym blogerem, zyskasz realną szansę na podreperowanie swojej pozycji w wyszukiwarce. Link, który gościnnie umieścisz we wpisie na cudzej stronie, skieruje część jej użytkowników właśnie do twojej witryny. Nieco podobnie można potraktować odsyłacze z portali społecznościowych (choć należy pamiętać, że nie są one uważane za istotny czynnik rankingowy).

  • Co jednak, jeśli nie dysponujesz pokaźnym budżetem, który można by przeznaczyć na link building? W takim wypadku, wiele osób decyduje się na skorzystanie z katalogów stron www. To specjalne zbiory witryn, w których gromadzone są linki z podziałem na kategorie tematyczne. Ich celem jest manipulowanie wynikami wyszukiwania. Za umieszczenie linku w katalogu, pobierana jest zwykle niewielka, jednorazowa opłata. Należy jednak podkreślić, że dziś katalogi stron nie są tak skuteczne jak kiedyś; są również rozwiązaniem wybieranym stosunkowo rzadko.
  • Innym, tanim (a właściwie darmowym) rozwiązaniem na popularyzację linków, są komentarze na forach, blogach czy w mediach społecznościowych. Choć metoda ta jest wciąż powszechnie stosowana, jej wadą jest automatyczne oznaczanie takich linków jako „nofollow” – a zatem, o mniejszym znaczeniu dla oceny według robota Google.

Podsumowując

Jak widać, roli linków nie warto bagatelizować – nawet podstawowa wiedza o sztuce budowania sieci linków, pozwoli Ci tworzyć wartościowe linki, które wspomogą twoje działania pozycjonujące.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *