Storytelling: Dobra Opowieść Kluczem do Sukcesu Reklamy

Tradycja ustnych opowieści ma tysiące lat. Od zarania dziejów przekazy ustne służyły człowiekowi w rozpowszechnianiu wiedzy, ale i rozrywki. Nawet dziś, w dobie cyfryzacji i automatyzacji, rola opowiadań nie maleje; dobrym poparciem tej tezy jest rosnące znaczenie storytellingu. Jeśli jeszcze nie wykorzystujesz go w swoich działaniach reklamowych, najwyższa pora to zmienić. Dowiedz się, dlaczego.

Storytelling, czyli reklama bliżej człowieka

Dzisiejszy użytkownik internetu to nie ten sam typ człowieka, co jeszcze kilkanaście lat temu. Odbiorcy komunikatów reklamowych są coraz bardziej wyczuleni na klasyczne marketingowe „zagrywki”, które tym samym czynią przekaz coraz mniej atrakcyjnym. Nie jest tajemnicą, że dziś najlepiej sprawdzają się formy angażujące odbiorcę; pozwalające mu na wyrażenie własnego zdania, ale przede wszystkim – na nawiązanie z marką bezpośredniej więzi.

W odpowiedzi na czystą, ludzką potrzebę kontaktu powstał właśnie storytelling – czyli w dosłownym tłumaczeniu „opowiadanie”. Opanowując go możesz mieć pewność, że skuteczność twoich działań marketingowych przybierze na sile. O czym należy pamiętać, aby stać się prawdziwym mistrzem opowieści?

Storytelling. Jak robić to z głową?

Storytelling nie jest tylko pustą narracją. To technika oparta o zasady psychologiczne, dlatego warto zapoznać się z jej funkcjonowaniem. Nawet, jeśli po prostu „masz gadane”, opowieści stosowane w celach sprzedażowych rządzą się swoimi prawami.

1. Bądź szczery

Pamiętaj – storytelling to nie mydlenie oczu odbiorcy. Twoja opowieść musi być zgodna z faktyczną historią i działalnością marki. Jeśli wprowadzisz odbiorcę w błąd, a on to zauważy, szybko zniechęcisz go do swojego brandu.

2. Opowieść musi mieć bohaterów

Każda opowieść stosowana w celach marketingowych musi mieć choć jednego bohatera – wyrazistego i charakternego. Możesz przedstawić historię np. z perspektywy pracownika czy szefa firmy.

3. Żywa narracja

Nie dopuść do tego, aby twoja opowieść była nudna. Narracja powinna być dynamiczna i wciągająca. Chodzi tu o nic innego, jak stosowanie odpowiednich struktur językowych (np. czasowników w stronie czynnej zamiast w biernej).

4. Odpowiednia budowa tekstu

Pamiętasz jeszcze zasady opowiadań z lekcji języka polskiego? Tekst musi mieć wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Odpowiednia struktura opowiadania ułatwia czytanie oraz wprowadza odpowiedni porządek zdarzeń.

Storytelling to nie tylko tekst

Pamiętaj, że opowiadanie może przyjąć nie tylko postać tekstową. Storytelling pozwala na tworzenie genialnych komunikatów telewizyjnych i radiowych. Jeśli przyjrzysz się większości reklam znanych marek dostrzeżesz, że niemal w każdej z nich została ukryta mikro-historia konkretnej postaci. Poniżej doskonały przykład przyjemnego w odbiorze storytellingu w wykonaniu GetinBanku.

Podsumowując

Storytelling pozwoli ci zbliżyć się do swoich odbiorców i sprawić, że działania reklamowe twojej firmy staną się po prostu bardziej… ludzkie. Już dziś spróbuj swoich sił w opowiadaniu historii, za które ludzie pokochają twoją markę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 komentarze

    1. Tak, zdecydowanie opłaca się poświęcić temu zagadnieniu trochę czasu. Największe nazwiska z dziedziny marketingu i sprzedaży ciągle powtarzają o tym jak ważny jest storytelling, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie zdążyliśmy się już przyzwyczaić do banerów reklamowych i nauczyliśmy się ignorować bombardujące nas bezustannie kampanie. Reklama w internecie drożeje, a jednocześnie coraz trudniej o dobre rezultaty z kampanii. Dlatego trzeba się rozwijać i sięgać po bardziej profesjonalne metody ;). Fajnie to pokazuje Simon Sinek w książce „Start With Why”, chociaż w sumie to wystarczy obejrzeć jego video na YouTube, gdzie tłumaczy jego koncepcję tzw. „Golden Circle” i wyjaśnia dlaczego taki Apple tak świetnie sprzedaje swoje produkty, pomimo tego, że sprzedaje urządzenia o gorszych parametrach technicznych, za dużo wyższą cenę niż konkurencja. Poza tym polecam książkę „This is Marketing” by Seth Godin – pisze o dzisiejszym marketingu, który mocno ewoluował w ostatnich latach, oraz całkiem ciekawa książka „Ca$hvertising” by Drew Eric Whitman, gdzie autor pisze o różnych trikach stosowanych przez agencje reklamowe, dzięki którym można zwiększyć skuteczność swoich reklam 🙂
      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie!

    1. Tak, zdecydowanie opłaca się poświęcić temu zagadnieniu trochę czasu. Największe nazwiska z dziedziny marketingu i sprzedaży ciągle powtarzają o tym jak ważny jest storytelling, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie zdążyliśmy się już przyzwyczaić do banerów reklamowych i nauczyliśmy się ignorować bombardujące nas bezustannie kampanie. Reklama w internecie drożeje, a jednocześnie coraz trudniej o dobre rezultaty z kampanii. Dlatego trzeba się rozwijać i sięgać po bardziej profesjonalne metody ;). Fajnie to pokazuje Simon Sinek w książce „Start With Why”, chociaż w sumie to wystarczy obejrzeć jego video na YouTube, gdzie tłumaczy jego koncepcję tzw. „Golden Circle” i wyjaśnia dlaczego taki Apple tak świetnie sprzedaje swoje produkty, pomimo tego, że sprzedaje urządzenia o gorszych parametrach technicznych, za dużo wyższą cenę niż konkurencja. Poza tym polecam książkę „This is Marketing” by Seth Godin – pisze o dzisiejszym marketingu, który mocno ewoluował w ostatnich latach, oraz całkiem ciekawa książka „Ca$hvertising” by Drew Eric Whitman, gdzie autor pisze o różnych trikach stosowanych przez agencje reklamowe, dzięki którym można zwiększyć skuteczność swoich reklam 🙂
      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie!