Własny Kurs Online

Chcesz podróżować? Szukasz pasywnego źródła dochodu? Masz coś do przekazania światu, dysponujesz konkretną wiedzą lub umiejętnościami i lubisz o tym opowiadać? Stwórz własny kurs online! W tym artykula znadziesz mnóstwo praktycznych porad o tym, jak zacząć i od czego zacząć.

Dlaczego warto stworzyć kurs online?

Kursy online cieszą się coraz większą popularnością. Wszystko to dlatego, że współcześnie stawia się przede wszystkim na samorozwój, który tego rodzaju kursy z pewnością oferują. Skondensowana wiedza na jakiś jeden, określony temat (na przykład pozycjonowanie stron), pozwala użytkownikom na pogłębienie swoich umiejętności w jakiejś dziedzinie w kilka (kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin), bez wychodzenia z domu, kiedykolwiek będą mieli na to ochotę. Taki kurs online dla użytkownika jest również o wiele tańszy niż tradycyjny kurs, na który trzeba wynająć chociażby salę.

Twórca kursów online, przygotowując go przez kilka tygodni, może zapewnić sobie źródło dochodu na kilka miesięcy, a nawet lat, jeżeli będzie go aktualizował. Poza poświęconym czasem i pracą, stworzenie takiego kursu nie jest bardzo kosztowne (nakłady mogą być minimalne) ani trudne technicznie. Tak naprawdę ryzyko jest minimalne, a więc chociażby z tego powodu naprawdę warto.

Osoby, chcące skorzystać z kursu online, szukają źródła wiedzy od A do Z. W przeciwieństwie do krótkich tutoriali, wpisów na blogu, nagrań na YouTubie, to zdecydowanie bardziej rozbudowane informacje zawarte w kilkuminutowych pigułkach wiedzy. Najlepsze kursy posiadają jakieś mechanizmy sprawdzenia zdobytej wiedzy, a także część związaną z interakcjami pomiędzy użytkownikami a twórcą.

Rodzaje kursów online

Kursy online najłatwiej jest podzielić ze względu na ich sposób dostawy. Do ich rozsyłania można wykorzystać wiadomości e-mail. W ich ramach do swoich kursantów możesz wysyłać samą treść kursu, możesz także wykorzystać linki do PDF-ów z lekcjami, linki do odpowiednich nagrań wideo albo pliki audio.

Kurs można również stworzyć i umieścić go na specjalnej platformie, gdzie dostęp do niego będzie chroniony hasłem. Oczywiście w tym przypadku również może być on w wersji tekstowej, audio, wideo lub mieszanej.

Najtańsze i w zasadzie najłatwiejsze będzie stworzenie kursu przez e-mail. Dzięki temu w krótkim czasie uzyskasz informację zwrotną na temat zainteresowania swoim dziełem.

Forma tworzonego kursu online

O formie kursu zdecyduj na podstawie jego treści. Jeżeli ma to być kurs, w którym warstwa wizualna jest bardzo ważna, na przykład krawiecki, wówczas nagrania wideo będą nieodzowne. Jest to jednak najkosztowniejsza forma edukowania widzów, ponieważ należy do tego zaopatrzyć się lub wypożyczyć sprzęt. Jednocześnie są takie tematy, przy których kurs wyłącznie tekstowy nie będzie satysfakcjonujący. 

Kurs wideo wcale nie musi oznaczać, że pokażesz siebie w kamerze. Jego zadaniem jest raczej pokazanie na przykład ekranu komputera, na którym coś robisz i dogranie do tego dźwięku z Twoimi objaśnieniami. Nawet same slajdy są bardzo pomocne. Lubią je osoby będące wzrokowcami, a takich jest zdecydowana większość. Dzięki slajdom łatwiej jest usystematyzować swoją wiedzę.

Podział kursów ze względu na interakcję z kursantami

Kursy dzieli się też ze względu na metodę pracy z kursantami:

  • Content-based learning

Content-based learning polega na tym, że uczestnik kursu przegląda przygotowane przez Ciebie wcześniej lekcje w najbardziej odpowiednim dla siebie czasie. Kurs składa się wówczas z nagrań wideo, które odnoszą się do konkretnego zagadnienia. Całość dzieli się na moduły – a one na krótkie, kilkuminutowe pigułki wiedzy.

  • Project-based learning

Uczestnik nie ogląda nagrań, ale wykonuje własne projekty. Wówczas twórca kursu jest jego mentorem sprawdzającym postępy. Najczęściej bazuje się wówczas na wideokonferencjach, a więc możliwości interakcji są bardzo duże. Tego rodzaju kursy są drogie, ale najczęściej bardzo skuteczne.

  • Problem-based learning

Wówczas to grupa uczestników wspólnie pracuje nad rozwiązaniem jakiegoś problemu.

Jak zacząć – Pomysł na kurs

Wszystko swój początek musi mieć od pomysłu. Powinien on z jednej strony odpowiadać na realne zapotrzebowanie użytkowników, ale z drugiej – pozwolić się łatwo monetyzować.

Nie ma się co oszukiwać, większość kursów to wiedza, którą da się zdobyć całkiem za darmo, korzystając wyłącznie z Internetu. Jednak takie działania będą z pewnością długotrwałe i czasochłonne. Ty zaoferujesz swoim klientom tę wiedzę w wersji skondensowanej, przystępnej. Jednocześnie dodaj coś od siebie. Sama konstrukcja kursu musi być z jednej strony logiczna, przechodząca na coraz wyższy poziom zaawansowania, ale z drugiej – także motywująca. Nie zaszkodzi co jakiś czas pokazać użytkownikowi, co zyska, kiedy już posiądzie wiedzę.

Pamiętaj, że każdy, nawet początkowo wydawałoby się – genialny pomysł na kurs musisz zweryfikować na rynku jeszcze zanim kurs powstanie.

Nie jestem ekspertem, chcę stworzyć kurs

Tak naprawdę mało jest ekspertów w ścisłym tego słowa znaczeniu, i to obojętnie w jakiej dziedzinie. Raczej mało jest osób uważających, że posiedli już całą wiedzę w danej branży. Nie ma w tym nic złego, w końcu Ty również jeszcze się uczysz. Równocześnie Twoje wątpliwości pozwolą Ci na lepsze wyłapanie i poprawienie własnych błędów.

Nie czujesz się jeszcze wystarczająco mocny? Dlatego na początku zacznij od stworzenia niedużego kursu, który pomoże użytkownikom rozwiązać jeden, konkretny problem. Jego stworzenie nie zajmie Ci dużo czasu, a jednocześnie podszkolisz się z kwestii technicznych. Nabierzesz wprawy i dalsza praca będzie już dużo łatwiejsza. A do tego zyskasz pierwsze grono odbiorców, którym następne kursy możesz zaproponować w promocyjnej cenie za sprawą na przykład polecenia.

Tworzenie kursu Online krok po kroku

Pamiętaj, że jeżeli chcesz zarobkowo sprzedawać swój kurs, powinieneś założyć działalność gospodarczą. Obecnie przepisy w tym zakresie zostały nieco złagodzone i zgodnie z nimi założyć możesz działalność nierejestrowaną, pod warunkiem, że Twoje przychody w żadnym miesiącu nie przekroczą 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Wówczas nie odprowadzasz składek ZUS, a z podatku dochodowego rozliczasz się w rocznym zeznaniu PIT-36.

Nazwa kursu online

Zacznij od wybrania odpowiedniej nazwy dla swojego kursu. Z jednej strony powinna ona przyciągać, ale z drugiej – od razu powiedzieć uczestnikowi co zyska dzięki skorzystaniu z niego.

Landing page

Następnym etapem powinno być stworzenie swojego własnego landing page. Jest to krótka strona, której opracowanie graficzne i układ pozwalają na skrótowe przedstawienie pomysłu i tematyki kursu. Za jego sprawą sprawdzisz, czy ktoś w ogóle jest nim zainteresowany. Nie zapomnij, żeby strona zawierała formularz umożliwiający zapisanie się na stworzony przez Ciebie kurs internetowy. Więcej na temat tego zagadnienia przeczytasz nieco dalej. Na swoim landingu koniecznie umieść informację precyzyjnie określającą, dla kogo ten kurs jest przeznaczony, czyli jaki poziom zaawansowania na wstępie jest wymagany, i dla kogo NIE jest przeznaczony. To najlepszy sposób na zminimalizowanie ilości głosów niezadowolonych osób, dla których poziom był zbyt podstawowy albo zbyt zaawansowany. W sekcji „Dla kogo jest ten kurs?”, nie zapomnij dodać także informacji na temat tego jakie i w jaki sposób problemy rozwiązuje ten kurs. Podejście „problem –> rozwiązanie” da najbardziej obrazowy efekt.

Zapisy na listę oczekujących pomogą Ci poznać faktyczne zainteresowanie kursem i odpowiednio kierować działaniami marketingowymi i promocyjnymi.

Więcej na temat landing page (strony lądowania) znajdziesz w artykule Co To Jest Strona Lądowania.

Pomyśl o krótkiej prezentacji

Dobrym pomysłem jest stworzenie jakiegoś krótkiego, darmowego materiału, na przykład e-booka, który dotyczył będzie jakiegoś aspektu kursu. Wówczas Twoi potencjalni klienci będą mogli przetestować jego zalety, łatwiej więc im będzie zdecydować się na jego pełną wersję. Promocja przyciągnie do Twojego kursu nowe osoby. Na podobnej zasadzie działa stworzenie jakiegoś wyzwania, które podsyci zainteresowanie Twoim kursem.

Promocja własnego kursu online

Informacje na temat kursu umieszczaj w social mediach. Nie zapomnij także o branżowych grupach na Facebooku. Jeżeli prowadzisz blog – to doskonałe miejsce promocji. W blogowym newsletterze nie zapomnij o tym wspomnieć. Jest duża szansa, że osoby znające Twoje dokonania, przekażą dalej informacje o kursie. Dobrym pomysłem na promocję jest także organizacja webinarów. Szacuje się, że nawet 40% ich użytkowników wykupi płatny kurs.

Treść kursu

Po podjęciu wcześniej omówionych działań przejść możesz do tworzenia samego kursu. Dobrym pomysłem jest stworzenie harmonogramu, zgodnie z którym będziesz przeprowadzał wszelkie prace związane z tworzeniem materiału. Plan pozwoli Ci na usystematyzowanie materiału, dzięki niemu o niczym nie zapomnisz. Dla wielu osób to właśnie jest najbardziej przyjemna część całego przedsięwzięcia. Pracy przy tym jest bardzo dużo, ale łatwo można ją usystematyzować i sprawić, że każdego dnia wygląda ona podobnie. W trakcie pracy nad kursem koniecznie śledź publikacje i kursy napisane przez innych – nie powielaj tych samych schematów, w końcu Twój kurs ma nieść wartość dodaną dla użytkowników. Nie znaczy to jednak, że zupełnie pomijać powinieneś dokonania innych – wybierz z nich to, co najlepsze.

dziel zagadnienia zamiast je łączyć

Kurs online to specyficzna forma nauki. Wiedza musi być skondensowana i pokazywana na konkretnych przykładach. Pomijaj anegdotki i odchodzenie od tematu. Kurs internetowy nieść musi mierzalną wartość – w krótkim czasie i przy jak najmniejszym wysiłku ma przekazywać użytkownikom rzetelną wiedzę. Pisząc scenariusz, ciągle przeliczaj czas. Jedno zagadnienie nie powinno być dłuższe niż kilka minut, inaczej kursanci pozasypiają. Staraj się raczej dzielić zagadnienia, niż łączyć je w bloki.

Zbieraj informacje zwrotne i wskazówki

W trakcie tworzenia treści kursu możesz posiłkować się ankietami, dzięki którym dowiesz się, czego chcą się dowiedzieć Twoi potencjalni klienci. Wybranej grupie użytkowników możesz udostępnić na przykład jedną lekcję przykładową, aby dowiedzieć się, co jeszcze możesz zmienić w funkcjonalności kursu. Zbierz informację zwrotną i zastosuj wskazówki, nawet jeżeli będzie to oznaczać konieczność odejścia od jakiegoś pomysłu. Nie zapomnij, żeby od razu zapowiadać kolejne edycje kursu (jeżeli są przewidywane). To także będzie zachęta do zapisywania się do newslettera.

Część produkcyjna

Stworzenie treści to tak naprawdę pierwszy etap tworzenia kursu. Jednocześnie musisz zadbać o część produkcyjną. W tym przypadku wiele będzie zależało od tego, jaką formę kursu wybierzesz.

Na podstawie treści tworzysz prezentację, chociażby w Power Point (jeżeli chcesz tworzyć profesjonalne prezentacje, to musisz mieć program Snagit – ja tego używam i jest niesamowity, świetnie wydane pieniądze), a potem nagrywasz swój głos (screencasty). Pamiętaj także o czasie, który będzie Ci niezbędny na dopracowanie prezentacji i grafik, a także zadbanie o ćwiczenia dla Twoich kursantów. Być może uda Ci się opracować na przykład mapy myśli do samodzielnego wydrukowania i powieszenia w dowolnym miejscu? Im bardziej rozbudowany pod względem graficznym kurs stworzysz, tym cieszyć się on będzie większym zainteresowaniem.

Zadbaj o dobrej jakości dźwięk

Także jakość nagrania powinna być odpowiednia. Zadbaj o nagranie dźwięku w pomieszczeniu, w którym jest idealnie cicho, a do tego nie ma echa. Osoby mające za sobą proces tworzenia kursu online polecają na przykład nagrywanie pod kocem. Przeznaczone są do tego specjalne programy do screencastów.

Do nagrywania użyj dobrego mikrofonu podpiętego do komputera lub telefonu. Bardzo dobre recenzje zbiera chociażby Rode SmartLav+. Przed nagrywaniem sprawdź, czy dźwięk i obraz z ekranu prawidłowo się rejestrują.

Montowanie dźwięku i prezentacji

Po nagraniu wszystkiego należy to również zmontować. W systemie iOS skorzystać można z iMovie, a jeśli używasz Windowsa, tak jak ja, to najlepszym do tego narzędziem jest Camtasia. Dzięki temu usuniesz ze swoich multimediów wszelkie mlaśnięcia, zawieszenia i nieodpowiednie dźwięki.

PDF-y przygotujesz w zwykłym Wordzie (choć ja polecam Ci korzystać z darmowego Google Doc), a następnie je przekonwertujesz. Do dodawania grafik użyć możesz na przykład darmowej Canvy lub Photoscape. Są to proste, intuicyjne programy, które nie wymagają na wstępie dużej wiedzy.

Potrzebny czas

Czas tworzenia kursu to może być kilka tygodni, ale może to być również kilka miesięcy. Wszystko zależy od tego, jak bardzo ma być rozbudowany, a także, z jaką wiedzą podchodzisz już na początku do jego projektowania i jak bardzo musisz się dokształcać.

Co będzie Ci potrzebne

Po stworzeniu kursu online należy gdzieś go umieścić. Można w tym celu skorzystać z gotowego rozwiązania, takiego jak WP Idea. Wybierając WP Idea, tak naprawdę stworzysz cały kurs. W przypadku chęci samodzielnego stworzenia platformy będziesz potrzebować:

  • Hostingu (tutaj znajdziesz informacje, jak mądrze wybrać hosting)
  • Domeny – niech jej nazwa będzie krótka, ale nawiązuje do kursu lub Twojej marki. Przeczytaj więcej o tym, gdzie kupić polską domenę i jak wybrać dobrą nazwę domeny;
  • WordPressa – wsadzenie na niego kursu jest bardzo łatwe i do tego pozwala Ci mieć cały kurs „u siebie”. Potrzebna Ci będzie płatna wtyczka, taka jak WP Idea. To kompleksowe rozwiązanie, dzięki któremu masz gdzie wgrać swój kurs. W jednym miejscu Twoi klienci mogą się logować do swojego panelu, wszystko jest zautomatyzowane, a to bardzo ważne. Konieczne będzie podpięcie systemu płatności za kurs i podpięcie programu do fakturowania. Do fakturowania możesz użyć systemu Fakturownia.pl, pozwalającego na tworzenie i zapisywanie faktur na koncie automatycznie. Pamiętaj, że polskie przepisy wymagają fakturowania sprzedaży! Wygodny system płatności pozwoli Twoim klientom na korzystanie z wielu sposobów na uiszczenie płatności. Po zapłaceniu, kursant automatycznie otrzyma dostęp – to olbrzymia wygoda.

Hostowanie filmów video

Kursy wideo musisz także gdzieś wgrać. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z płatnego Vimeo do hostowania. Na WordPressie dodajesz kod z każdego wideo, który generuje Vimeo. W ten sposób stworzone przez Ciebie treści będą chronione przed nieuprawnionym użyciem. Plików wideo nie dodaje się bezpośrednio na WordPressa, ponieważ wówczas strona będzie zbyt ciężka i powolna. Pliki PDF, które są dołączane do kursu, wgrywasz od razu do WordPressa. Dotyczy to wszystkich dodatkowych materiałów. Dzięki WP Idea to bardzo łatwe.

Dalsze etapy

Stwórz zaplecze do swojego kursu. W mediach społecznościowych pokazuj backstage z procesu tworzenia. Dzięki tego typu działaniom nie dasz o sobie zapomnieć, zdradzisz swoim fanom co nieco informacji na swój temat. To będzie szansa na pokazanie się wahającym.

Pierwszy dzień – premiera kursu – najczęściej jest najlepszy pod względem sprzedaży. Nie możesz tego pominąć. Na ten dzień zmobilizuj wszystkie swoje promocyjne moce. Ustaw wielkie odliczanie, dodaj jakiś gratis dla osób, które zakupią go w tym dniu. Z każdym kolejnym sprzedaż będzie coraz mniejsza. Nie zapomnij również o tym, że sprzedaż kursu online odbywa się tylko przez krótki czas, kiedy jest na niego popyt. Trendy zmieniają się na tyle szybko, że po krótkim czasie całość będzie już zdezaktualizowana i raczej nikt go nie kupi.

Drugi, przełomowy moment, to często ostatni dzień dostępności zakupu. W tym przypadku działa mechanizm ograniczenia dostępu. Ogłoszenie wyraźnego dnia i godziny zamknięcia możliwości kupna zmotywuje niezdecydowanych.

Zastanów się, w jakich godzinach będziesz dokonywał wysyłki kursu (dotyczy kursu poprzez wiadomości e-mail). Niektórzy wybierają godziny ranne, wówczas kursanci będą mieli cały dzień na zapoznanie się z materiałami. Jednak chyba lepszą propozycją jest wieczór, około godziny 19-stej, kiedy większość osób jest już po pracy i codziennych obowiązkach, i znajduje w końcu nieco czasu na zgłębianie wiedzy.

Jakie narzędzia przydają się przy tworzeniu kursów internetowych?

Jednym z pierwszych elementów, jaki warto przemyśleć jeszcze przed stworzeniem kursu, jest dedykowany mu landing page, który wygląda bardzo profesjonalnie. Landingi.pl to idealne narzędzie do prostego tworzenia stron przeznaczonych dla krótkotrwałych wydarzeń. Inna propozycja to na przykład motyw WordPress Divi i dodatek, pozwalający na ich tworzenie, a także LeadPages, Ontrapages.

Dalszym krokiem powinien być wybór programu do wysyłki newsletterów. W tym przypadku do wyboru jest oczywiście kilka narzędzi, takich jak MailerLite, Mailchimp, GetResoponse i inne. W ten sposób Twoi kursanci zyskają wiadomość powitalną zawierającą na przykład informacje na temat jego startu.

Kurs najlepiej jest postawić na gotowej platformie, takiej jak wspomniane już WP Idea. Daje to dużą oszczędność czasu i kosztów. Platformy, które umożliwiają sprzedaż kursów za opłatą to na przykład Udemy, Lynda, CreativeLIVE. Jednak obecnie te możliwości są jeszcze dużo większe i powstaje naprawdę wiele miejsc pozwalających na tworzenie interaktywnych kursów.

Potrzebne będzie także narzędzie do nagrywania pulpitu, na przykład Camtasia.

Jakie korzyści wynikają ze stworzenia własnego kursu online?

Stworzenie własnego kursu online pozwoli Ci na znalezienie swojego własnego źródła dochodu pasywnego. Oczywiście, początkowo jest z tym sporo pracy, ale później już nie musisz wiele robić (może poza obecnością w social mediach), a działa efekt kuli śniegowej. W trakcie Twojego wyjścia do kina kurs zakupić mogą dwie osoby (200 złotych zysku), a może go kupić 15 osób (1500 złotych zysku). Nie przejmujesz się wysyłką, bo wszystko działa automatycznie. Dodatkowo z czasem możesz pokusić się o stworzenie kolejnych kursów, a tym samym – budować swoją markę. W końcu zaufanie to waluta przyszłości, dlatego kolejni klienci będą coraz chętniej sięgać po Twoje publikacje.

Ile trzeba zainwestować i ile na tym można zarobić?

Inwestycje w swój kurs online zdecydowanie można podzielić na te nieobowiązkowe i konieczne. Wśród nieobowiązkowych, ale zalecanych wymienić można wszelkie płatne promocje. Przez nie rozumie się na przykład artykuły sponsorowane w branżowych serwisach (im większa liczba użytkowników i „eksperckość”, tym cena będzie wyższa), a także opłacenie płatnej promocji na Facebooku i w wyszukiwarkach. Trudno jest powiedzieć cokolwiek o cenie takich działań, bo można w to zainwestować zarówno kilkadziesiąt złotych, jak i kilka tysięcy, chociaż przeznaczanie tak dużych kwot zdecydowanie mija się z celem.

Miesięczny pakiet na landingi.pl kosztuje 99 złotych. Do tego wysyłka wiadomości kosztuje około 40 złotych. Mailer Lite jest darmowy do 1000 subskrybentów.

Najtańszy pakiet na WP Idea to obecnie wydatek 1000 złotych, najdroższy – 2497 złotych.

Potrzebny będzie także sprzęt, jeżeli planujesz nagrywać wideo. Najtańszy mikrofon to koszt około 50 złotych, kamera internetowa odpowiednia do tego typu działań (Logitech C920) około 300 złotych.

Tak naprawdę stworzenie kursu online to wydatkowa studnia bez dna. Możesz na przykład zatrudnić profesjonalnego grafika do wizualnego opracowania zagadnień. Możesz zlecić jego realizację zajmującej się tym firmie. Możesz w końcu zapłacić naprawdę wiele za sprzęt, narzędzia i promocję, ale czasami po prostu nie jest to najlepszy wybór.

Ile można zarobić na własnym kursie online

Ile można zarobić na kursie online? Oczywiście na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, bo w końcu „sky is the limit”. Jednak założyć można, że Twój kurs w zależności od swojej zawartości i objętości kosztować może od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Tak naprawdę jego cena rzadko przekracza 150 złotych. Dużo droższe są za to kursy interaktywne, za które można zapłacić nawet kilka tysięcy złotych za jeden. Jednak w tym przypadku jest to praca na pełen etat, wymagająca stuprocentowego zaangażowania.

Zakładając, że kurs kosztować będzie 50 złotych i kupi go pięćset osób, co jest jak najbardziej realne, Twój przychód wyniesie 25 tysięcy złotych. Nawet po odliczeniu kosztów wszelkich narzędzi, ten wynik i tak jest naprawdę dobry.

Platformy zajmujące się sprzedażą kursów (na przykład Udemy) działają w większości na podobnych zasadach. Za bycie „instruktorem” dostajesz wynagrodzenie na zasadzie modelu udziału w przychodach. Po zakupie kursu przez użytkownika zyski są dzielone.

Kurs online to nie tylko pieniądze bezpośrednio wpływające do kieszeni, ale także szansa na zbudowanie swojej marki eksperta, co przełoży się z pewnością na zarabianie w dalszej perspektywie. Dzięki temu na przykład zdecydowanie zwiększysz liczbę osób zapisanych do Twojego newslettera.

Podsumowanie

Tworzenie kursów online, czyli zarabianie na swojej wiedzy, to obecnie jedna z metod zyskania dla siebie źródła pasywnego przychodu. Oczywiście na początku wymaga pewnych inwestycji, a także poświęcenia trochę czasu na opracowanie kursu, ale później intensywność tych działań jest dużo mniejsza, a Twój kurs w zasadzie „sprzedaje się sam”, dzięki automatyzacji zadań. Uzyskany zysk zależeć będzie od Twojego zaawansowania, profesjonalizmu i zaangażowania, ale liczyć można, że wyniesie od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie, stając się nawet głównym źródłem dochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *