fbpx

Konwersja i wskaźnik konwersji – co musisz o nich wiedzieć?

Jeśli planujesz zająć się e-commerce, pojęcia takie, jak „konwersja” lub „wskaźnik konwersji” prędzej czy później staną na twojej drodze. Nie będzie przesadą, jeśli te dwa czynniki zostaną określone jako jedne z najistotniejszych parametrów badających skuteczność twoich działań marketingowych. Zapoznaj się z poradnikiem, który podpowie Ci, czym właściwie są konwersje i jak optymalnie je mierzyć.

Czym jest konwersja?

Konwersja to nic innego, jak informacja o podjęciu oczekiwanego (przez Ciebie) działania, które wykona odbiorca twojej kampanii reklamowej lub działań SEO.

Jak to wygląda w praktyce? Konwersja na stronie www może przyjąć na przykład formę kliknięcia w banner, wysłanie wiadomości przez formularz kontaktowy, rejestrację, czy też dokonanie zakupu.

Dlaczego konwersje są tak ważne?

Konwersje dla większości właścicieli stron internetowych, oznaczają po prostu czysty zysk. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy wspomniana strona to sklep internetowy. To jednak nie jedyny przypadek, kiedy konwersja może zostać spieniężona: nie należy zapominać o zyskach płynących z wyświetlania reklam. A przecież z tej możliwości może korzystać dziś każdy – nie tylko „duży” przedsiębiorca.

Konwersja niejedno ma imię!

Właściciele stron, w zależności od ich charakteru i przeznaczenia, będą oczekiwali różnego typu konwersji. Prowadzący sklep internetowy, z pewnością największą uwagę przyłożą do konwersji w postaci dokonania zakupu czy zapisania się do newslettera. Niewielkim firmom, z pewnością będzie zależało na poszerzeniu bazy użytkowników stron, a więc na rejestracjach i ponownie – zapisach do firmowego newslettera. Strony, które zajmują się przekazywaniem informacji (blogi, wiadomości itp.) ocenia się przez pryzmat tego, jak wiele czasu użytkownicy na nich spędzili.

Warto pamiętać, że tak naprawdę, nie sposób zestawiać jeden rodzaj konwersji z drugim – zwłaszcza, jeśli porównuje się różnego rodzaju strony internetowe, o różnych celach i przeznaczeniach. Każdy, kto prowadzi własną stronę www, ma prawo oczekiwać odmiennych zachowań osób, które ją odwiedzają.

Cel konwersji: dlaczego jest tak ważny?

Na pewno nie trudno o osoby, dla których rozmaite zachowania użytkownika na stronie są istotne na niemal równym poziomie. Trzeba jednak uświadomić sobie, że konkretny, jasny cel konwersji, przybliży cię do osiągnięcia sukcesu. Jeśli jesteś na etapie budowania swojej strony www, odpowiedz sobie: na czym najbardziej ci zależy? Od celu konwersji będzie zależało wiele – w tym również sposób, w jaki będziesz przeprowadzać działania marketingowe.

Umiejętności marketingowe, a konwersje

Byłoby błędem, gdyby w elementach wpływających na konwersje nie zostały wymienione osobiste umiejętności osób, które tworzą stronę www. Perswazja, mowa korzyści, wiedza na temat grupy docelowej konsumentów - to atuty, które trudno przecenić. Jeśli chcesz pozytywnie wpłynąć na konwersje, zadbaj o wiedzę własną i osób, które pomagają ci w tworzeniu witryny.

Dobrym startem będzie mój artykuł na temat marketingu internetowego, tutaj.

Badanie konwersji: wskaźnik konwersji

Mówiąc o konwersji, nie można nie wspomnieć o jej wskaźniku, który jest najlepszym barometrem efektywności witryny. Jego wartość równa się ilości konwersji pomnożonej razy 100 procent, a następnie podzielonej przez ilość użytkowników strony. Wskaźnik konwersji ukazuje liczbę wszystkich, dokonanych konwersji w przeliczeniu na liczbę odwiedzin twojej strony. W prostej kontroli konwersji na stronie, pomoże ci przede wszystkim Google Analytics.

Walcz z „pustym ruchem”

„Pusty ruch” oznacza ruch taki, który sprowadza na twoją stronę www użytkowników, których nieelegancko można określić „bezużytecznymi”. Nie dokonują oni konwersji w postaci zakupu, rejestracji czy zapisu do newslettera, co świadczy o tym, że albo weszli na twoją stronę z czystej ciekawości, albo… twoje działania reklamowe lub SEO poważnie szwankują. Duża ilość „pustego ruchu” zaburzy badanie wskaźnika konwersji.

Jak wyeliminować to zjawisko? Przede wszystkim – popraw kampanie w Google Ads i zadbaj o porządne SEO swojej strony. Przykładowo, jeśli w reklamach i tekstach pozycjonujących wyraźnie nie zaznaczysz, że produkty w twoim sklepie internetowym dedykowane są dorosłym kobietom, istnieje spora szansa na wygenerowanie pustego ruchu przez dzieci czy mężczyzn. Bądź konkretny!

Podsumowanie

Konwersje dokonywane przez użytkowników twojej strony, to odpowiedź na twoje działania marketingowe. Możesz z nich dowiedzieć się sporo o tym, na jakim poziomie są twoje aktualne kampanie reklamowe oraz SEO. Nie zwlekaj i popraw ich efektywność już dziś!

Close Menu